Maar de tactiek van Napoleon vertalen naar een nucleaire oorlog anno nu, is niet meer te doen. Het gat tussen verleden en toekomst is te groot. Je strategie bepalen op basis van een patroon dat je in het verleden hebt gezien, is niet per definitie een goede strategie.
Sterker nog, het is meestal geen goeie strategie. Je kunt dingen leren uit het verleden. Maar met de snelheid van ontwikkelingen die alleen maar toeneemt, wordt het kijken naar het verleden steeds minder waard. Ontwikkelingen, vooral technologische ontwikkelingen, volgen elkaar heel snel op.
Voorbeelden exponentiële groei
In deze tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de exponentiële organisatie. Yuri van Geest en Salim Ismail schrijven hierover in hun boek: ‘Exponential Organisations’.Van die exponentiële groei zijn verschillende voorbeelden. In de industriële revolutie bijvoorbeeld ontstond exponentiële groei in technologische productieprocessen. Nu zijn dat veel meer digitale technologische ontwikkelingen.
In beide gevallen heeft het enorme upswing gegeven aan bepaalde sectoren en heeft het andere sectoren totaal overbodig gemaakt. Zowel in de periode van de industriële revolutie als tegenwoordig gaat het om: minder mensen, meer machine.
Hoe meer digitaal georiënteerd een bedrijf is, hoe meer impact de technologische ontwikkelingen hebben.
Het gaat erover dat bedrijven nu door slim gebruik te maken van (technologische) ontwikkelingen exponentieel weten te groeien. Als organisatie moet je zorgen dat je slimmer, sneller of goedkoper bent dan je concurrenten.
Als je zoveel versnellingen weet te genereren, heeft het weinig nut om terug te blikken (Hindsight). Terugkijken is dan een slechte voorspeller voor de toekomst. Daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.
Vernieuwen door te kijken naar het hier en nu en verder
Het kijken naar het hier en nu (Insight) is heel relevant. In sommige sectoren hebben Insights ook een relatief lange levensduur, in andere sectoren minder. Over het algemeen geldt; hoe meer invloed technologie op de sector heeft, hoe sneller dingen veranderen, hoe minder lang houdbaar je product is.Insights zijn nuttig en nodig. Het hier en nu goed begrijpen is essentieel voor een goed begrip van de toekomst, dit vormt namelijk het vertrekpunt voor de toekomst (Foresight).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!