Overslaan en naar de inhoud gaan

Ilse grootste, Google snelst stijgende zoekmachine

Ilse heeft haar positie als meest gebruikte zoekmachine in Nederland weten te behouden. Google, een Amerikaanse zoekmachine, is de snelste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online marketingbureau Checkit onderzoekt ieder kwartaal, in samenwerking met Internet Databureau (Nedstat), het gebruik van zoekmachines in Nederland. De meest recente meting – eerste kwartaal 2001 - toont aan dat zoekmachine Ilse onbetwist nummer één is. Dat wil zeggen dat 1 op de 2 zoekende internetters gebruik maakt van haar diensten. Ilse wordt op ruime afstand gevolgd door Vindex (13%), dat iets marktaandeel heeft verloren. Goede derde is de Nederlandse versie van AltaVista met 10%.

related partner content for mobile comes here

De snelst stijgende zoekmachine is Google. In het laatste kwartaal van 2000 had deze zoekmachine nog een marktaandeel van slechts 2%, nu is dit 7%. Google staat hiermee op nummer 5.

De toename van Google verklaart Checkit uit het feit dat de internetter steeds meer ervaring heeft met het gebruik van zoekdiensten. De beginnende gebruiker start zijn zoektocht in het algemeen bij de zoekfunctionaliteit van zijn inbelprovider, bijvoorbeeld Planet Internet. De meer ervaren internetter daarentegen gebruikt internationale zoekmachines zoals Google. Deze zijn in Nederland minder bekend, maar zijn qua zoekmachine-technologie over het algemeen verder dan de Nederlandse zoekdiensten en leveren daardoor betere resultaten. Het onderzoek toont verder aan dat de top 10 van meest gebruikte zoekmachines ongeveer 90% van het zoekend publiek bedient.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in