Online marketingbureau Checkit onderzoekt ieder kwartaal, in samenwerking met Internet Databureau (Nedstat), het gebruik van zoekmachines in Nederland. De meest recente meting – eerste kwartaal 2001 - toont aan dat zoekmachine Ilse onbetwist nummer één is. Dat wil zeggen dat 1 op de 2 zoekende internetters gebruik maakt van haar diensten. Ilse wordt op ruime afstand gevolgd door Vindex (13%), dat iets marktaandeel heeft verloren. Goede derde is de Nederlandse versie van AltaVista met 10%.
De snelst stijgende zoekmachine is Google. In het laatste kwartaal van 2000 had deze zoekmachine nog een marktaandeel van slechts 2%, nu is dit 7%. Google staat hiermee op nummer 5.
De toename van Google verklaart Checkit uit het feit dat de internetter steeds meer ervaring heeft met het gebruik van zoekdiensten. De beginnende gebruiker start zijn zoektocht in het algemeen bij de zoekfunctionaliteit van zijn inbelprovider, bijvoorbeeld Planet Internet. De meer ervaren internetter daarentegen gebruikt internationale zoekmachines zoals Google. Deze zijn in Nederland minder bekend, maar zijn qua zoekmachine-technologie over het algemeen verder dan de Nederlandse zoekdiensten en leveren daardoor betere resultaten. Het onderzoek toont verder aan dat de top 10 van meest gebruikte zoekmachines ongeveer 90% van het zoekend publiek bedient.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!