Hoe begin je tegenwoordig een succesvolle webshop?

In dit artikel vind je tips hoe je anno nu tóch een succesvolle webshop kunt beginnen.

Dat het afgelopen decennium talloze webshops als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, zal niemand zijn ontgaan. Zelf een webshop beginnen lijkt daardoor misschien zinloos. Want hoe ga je er ooit voor zorgen dat jouw online handel zich onderscheidt van de rest? Het is eigenlijk vrij simpel.

1. Bied een uniek product aan

Vergeet telefoonhoesjes, powerbanks of sieraden. Om ervoor te zorgen dat je webwinkel echt uniek is moet je op zoek gaan naar een product dat maar door weinig andere shops wordt verkocht en een kleine, maar betrokken doelgroep aanspreekt. Een nicheproduct dus. Zorg er wel voor dat je voor een product kiest waar je veel over weet, of waarbij het relatief eenvoudig is om expertise op te bouwen. Het belangrijkste voordeel van het aanboren van een nichemarkt is dat je weinig concurrentie hebt en dat de doelgroep over het algemeen een grotere koopintentie heeft.

2. Wees persoonlijk

Een verschil tussen fysieke retail en e-commerce is dat consumenten bij eerstgenoemde oog in oog staan met de persoon bij wie ze een product kopen. Die persoonlijke factor is voor veel mensen een belangrijke reden om wel of niet ergens te kopen, of dat nu online of offline is. Geef je webshop daarom een gezicht, door bijvoorbeeld op een ‘Over ons’-pagina het verhaal achter je webshop te vertellen. En praat, zeker wanneer je in werkelijkheid alleen opereert, niet in de ‘wij’-vorm tegen klanten. Door persoonlijk te worden raken bezoekers vertrouwd met je webshop en zullen ze deze ook sneller aanraden bij familie en vrienden.

3. Schrijf diepgravende content

Content is koning is een veelgehoord cliché in de marketing- en e-commercewereld, maar wel een met veel waarheid. Dat goede content belangrijk is voor de zoekmachines belangrijk, laten we voor nu even buiten beschouwing. Het is namelijk vooral een manier waarop je aan potentiële klanten kunt laten zien dat je extra moeite voor ze wilt doen om ze goed te informeren – en eventueel zelfs te amuseren. De beste productomschrijvingen zijn diepgravend, geven antwoord op alle mogelijke vragen waar de lezer antwoord op wil hebben, zijn creatief en bevatten een gezonde portie humor.

4. Slimme social media

Wat je ook van sociale media vindt, ze zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voor e-commerce, maar ook voor andere sectoren, is een goede social mediastrategie daarom van onschatbare waarde voor je naamsbekendheid en branding. Zorg er dus voor dat je actief bent op de platformen waarop jouw doelgroep te vinden is, creëer leuke content die online buzz genereert en stimuleer interactie door actief reacties van volgers te beantwoorden.

5. IJzersterke klantenservice

Een ander belangrijk punt waarmee je andere webshops kunt overtreffen is door uitstekende klantenservice te bieden. Dat houdt niet zozeer in dat je klantvriendelijk moet zijn, want dat spreekt voor zich, maar vooral dat je net een beetje meer doet om klanten op een positieve manier te verbluffen. Denk hierbij aan het bijvoegen van cadeautjes of handgeschreven bedankkaartjes bij een bestelling, gratis retourneren of bereikbaar zijn in het weekend. Analyseer waar de concurrentie op dit gebied steken laat vallen en ga het zelf beter doen.

Conclusie

Ook al zijn er duizenden webshops en hebben veel daarvan zich allang gevestigd in de onstuimige wereld van de e-commerce, zelf een succesvolle webwinkel beginnen is dus absoluut geen mission impossible. Wanneer je de tips in dit artikel toepast en zelf ook nadenkt over meer manieren waarop je je kop boven het maaiveld kunt steken, heb je al een flinke inhaalslag op andere webwinkeliers geleverd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →