‘Het Hema-roer moet drastisch om, anders dreigt het V&D-scenario'

De winkels van Hema moeten van Tjeerd Jegen weer op de schop. Retailcracks Ton van Eijk en Michel Jansen geven advies.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hema-winkels gaan weer op de schop, zo meldde de nieuwe baas . Hij vindt het maar niets wat zijn voorganger Ronald van Zetten

Hema gaat nu te veel uit van inkoop, er wordt te veel gedacht vanuit het bedrijf. De huidige indeling gaat niet uit van het gemak van de consument, zegt Jegen. Hij vertelt echter niet uit hoe het dan wel zou moeten. Welk stappen moet Tjeerd Jegen zetten? We vroegen het aan retailstrateeg Ton van Eijk en merk- en retailexpert Michel Jansen.

Ton van Eijk, retailstrateeg (), Marketeer van het Jaar 2010, ex-marketingdirecteur van Wehkamp: 
‘Om ook op termijn te kunnen overleven zal Tjeerd Jegen de Hema 2.0 moeten creëren. Geen aanpassingen aan het huidige format maar een compleet nieuw, integraal, multimediaal platform,  voorzien van een toolbox en organisatie voor snelle implementatie.  Holistisch, empatisch, innovatief. Een Hema die de latente behoeften van consumenten kent en deze op alle levels verrassend invult.’

Lange voelsprieten
‘Lange voelsprieten in de tijdgeest en maatschappij én een slagvaardig, adequaat schakelen zijn hierin essentieel. Net als een een enorm hoge snelheid en een innovatie-afdeling met mandaat. Vreemd is het dat Jegen enerzijds kritiek heeft op de dominantie van Inkoop onder van Zetten en dat hij anderzijds een volledig nieuwe directie aanstelt op een retailmodel dat exact hetzelfde is als onder van Zetten en dat al jaren geleden is overleden.’
 
Twee inkoopdirecteuren
‘Natuurlijk gaat hij uit van collegialiteit in de board maar met twee inkoopdirecteuren creëer je een blok dat via een consensusmodel alleen maar waterverf en tijdverlies oplevert. Daarnaast is er een dikke leemlaag die “Cultuur” heet die de broodnodige vernieuwing in de weg staat.  Want vergis je niet in een inkooporganisatie die al jaren autonoom en naar eigen inzicht opereert.

&;Een grote reorganisatie, gericht op vernieuwing, innovatie en snelheid is absoluut noodzakelijk maar staat haaks op het huidige besturingsmodel. De Hema zal over zichzelf heen moeten stappen.
De tijd is de meest bepalende succesfactor. De Hema zit hier zelf aan de knoppen.’

Michel Jansen, oprichter van Veramente Brand Consultancy en auteur ‘’.

‘De grote vraag is of Hema het met het omgooien van de winkels alleen gaat redden. Ik denk dat het roer fundamenteler om moet, namelijk het assortiment.

‘Vorig jaar lanceerde het merk nog de campagne ‘Hema maakt gewoon bijzonder’ zonder daar écht inhoudelijk invulling aan te geven. Hema zou zaken écht bijzonder maken als ze de slag naar duurzaamheid in combinatie met zijn eigen unieke stijl/design en Hema-prijs weet te maken. ‘Help het volk op een leuke en toegankelijke manier (zoals we die kennen van Hema) aan een duurzame dagelijkse levensstijl. Noem het “re-designing the future for everyday life”.

Actions van deze wereld

‘Op deze wijze gaan kwaliteit van producten en kwaliteit van leven hand in hand en wordt (weer) afstand gecreëerd tot de Actions van deze wereld die vooral op prijs en plastic concurreren. Het klinkt cliché, maar Hema zal zich opnieuw moeten uitvinden en op zoek moeten gaan naar nieuwe duurzame (en meer verantwoorde) iconen als alternatief voor bijvoorbeeld de rookworst en de beroemde slagroom- en mokkataarten.’

Drastisch

‘Het moet dus drastisch. Anders dreigt het V&D-scenario, waarbij er om de paar jaar een cosmetische opfrissing plaatsvindt en het merk een langzame (of tegenwoordig snelle?) dood sterft.’

Beeld: Wikimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie