Het blijft KoffieDikKijken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gister vond het jaarlijkse van en weer plaats. Vooral leuk om collega's bekenden en nieuwe mensen te spreken. Om de borrel in te leiden zijn er ook altijd een viertal sprekers die kort hun visie op 2009 geven.

Recessie
Willem Middelkoop mocht als oud Adformatie fotograaf de spits afbijten. Gelukkig was hij als eerst, want zijn verhaal zou niet prettig worden aldus Middelkoop zelf. En hoewel hij op een goede en luchtige manier zijn verhaal vertelde kwam de boodschap wel goed aan in de zaal. De afgelopen jaren hebben we te ruim geleefd en daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd. De komende jaren zullen we daar nog wel last van houden en het tekort aan olie zal een nog belangrijkere rol krijgen.

Verantwoorde Reclame
Op naar het tweede verhaal van Jan Driessen, directeur Communicatie van Aegon en voorzitter van de BVA. Zijn verhaal was echter niet veel positiever. We moeten weer terug naar de 'boterham tevredenheid' in plaats van de croissants, stokbroden en andere lekkernijen. Volgens onderzoek van de BVA verwachten de adverteerders (44%) dat er (fors) bezuinigd gaat worden in dit jaar, 31% weet het niet en 25% is positief en ziet nog een (lichte) groei. Zie ook van Theo.

Op communicatie gebied gaat er ook iets veranderen, want de reclame en communicatie zal echter worden.

Jan Driessen pleit dan ook voor 'verantwoordelijke reclame' dat is reclame die relevant, eerlijk en echt is en waarbij verleiden mag, als het maar niet misleiden wordt. En deze verantwoorde reclame zal ook meer meetbaar gemaakt moeten worden, want in deze tijd is retern on investment een belangrijk aandachtspunt. Dus wordt geïntegreerde communicatie nog belangrijker dan het al was aldus Driessen.

Female Power
Als derde spreker kwam Marianne van Leeuwen het podium op klunen. Zij kwam zogenaamd net van het ijs bij Lelystad waar ze het NK had gereden. Geen podiumplaats ivm een valpartij in de laatste kilometer, maar hiermee wel aangevend dat het marathon schaatsen geen sport meer is voor echte mannen. En het feit dat de wereld niet meer alleen door mannen bepaald wordt hield ze nog 15 minuten vol. 2009 wordt volgens haar dan ook het jaar van de vrouw en ze staat daar niet alleen in, want ook Tom Peters is daar van overtuigd.

En ik moet zeggen dat ze met een aantal dingen komt die mij de ogen hebben geopend. Wisten jullie bijvoorbeeld dat vrouwen meer bedrijven starten dan mannen, meer zakelijk reizen dan mannen en verantwoordelijk zijn voor 85% van alle aankopen?

Van Leeuwen pleit niet voor niche communicatie die zich alleen op de vrouw richt, maar wel voor marketing waarbij de vrouw als leading is genomen en dan komen de mannen ook wel. De Wazzup Bud reclame is bijvoorbeeld alleen gericht op mannen en vrouwen zullen er niets meer door kopen. Maar als tegenhanger vertelt ze over een rebranding van een hotel keten die vooral op vrouwen is gericht, maar hierdoor ook 40% meer mannen heeft binnen gekregen.

Duurzaam
Als allerlaatste betrad Bert Habets het podium. Hij is RTL directeur en heeft een groot hart voor de zaak zoals bleek uit zijn verhaal, want hoe hij ook begon hij kwam altijd uit bij het goede van RTL.

Zijn voorspelling voor 2009 is dat duurzaamheid belangrijker wordt. Helemaal met hem eens, maar de invulling die Habets er aan geeft is niet de mijne. Bij duurzaamheid denkt Habets aan spiritualiteit en het succes van en het succes van de verschillende kook programma's die ook heel duurzaam zijn voor de kijker.

In de laatste twee minuten van zijn verhaal kwam hij nog wel met drie opvallende voorspellingen. Habets voorspeld dat het systeem van CPC niet lang meer voldoet. Daarnaast zal de online markt stabiliseren vanwege de prijsdruk en de dagbladenmarkt komt nog meer onderdruk en er zal een aantal titels gaan verdwijnen.

Volgend jaar maar eens zien wat van al deze voorspellingen uitgekomen is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie