Google-gebruikers die ingelogd zijn, kunnen via een nieuw menu aangeven dat zij minder advertenties willen zien over vijf gevoelige onderwerpen. Dat zijn alcohol, daten, gokken, gewichtsverlies en zwangerschap en ouderschap. Eenmaal ingeschakeld belooft Google zijn best te doen om minder van dergelijke advertenties te tonen. De functie is ontwikkeld op verzoek van gebruikers, meldt het bedrijf.
Google en YouTube
Om het nieuwe menu met advertentievoorkeuren op te roepen, dien je als eerste in een browser in te loggen met je Google-account. Vervolgens open je het Google Account-dashboard en ga je naar de Advertentie-instellingen. Daar kun je met een druk op de knop aangeven dat je 'minder' advertenties wil zien over bijvoorbeeld gokken of gewichtsverlies. Je kunt deze voorkeuren ook opslaan voor YouTube, een zusterbedrijf van Google.
Geen volledige blokkade
Google zegt dat het zijn best doet om je geen ongewenste reclames voor te schotelen, mits je ingelogd bent met je Google-account. Eenmaal uitgelogd gelden je voorkeuren niet en kan Google je dus advertenties tonen die passen bij je internetgedrag. Ook ingelogd kan Google je advertenties laten zien voor bijvoorbeeld gewichtsverlies, namelijk als je relevante zoekopdrachten doet of op YouTube video's over afvallen bekijkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!