Fast food in China: wel kip en burgers maar geen Tex Mex

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

China heeft een overvloed aan keukens, met een grote varieteit aan smakelijke gerechten. Lucullisch Kantonees, tongverzengend Sichuans en verfijnd Pekinees, om er maar een paar te noemen. Voedsel is belangrijk in China. Toch hebben met name Amerikaanse fast food-ketens er kans gezien enorme aantallen Westerse junkfoodrestaurants te openen. McDonalds is met zo'n 800 filialen nadrukkelijk aanwezig in de grote steden, en de kampioen is , met zo'n 2600 filialen in formules als Kentucky Fried Chicken (verreweg de grootste met 1800 stuks), Long John Silver en Pizza Hut.

Maar niet alles werkt. Zo werd een paar dagen geleden bekend dat Yum! Brands besloten heeft zijn Taco Bells in Shanghai en Shenzhen te sluiten, en zich in plaats daarvan te gaan richten op een meer gelocaliseerde formule, ("Het Daagt in het Oosten").

Waarom werken Westerse fast food-formules in China? Twee dingen helpen. Ten eerste, de bereiding. Je hebt geen langdurige training en opleiding nodig om burgers te leren flippen en de McDonalds van deze wereld kunnen dan ook snel grote aantallen laagopgeleide krachten inhuren om een uitdijend aantal keukens te bemannen. Dat ligt met Chinese gerechten een tikje ingewikkelder. Om die op grote schaal en met een constante smaak en kwaliteit te reproduceren, heb je ervaren koks nodig. China kent vele autochtone restaurantjes en kraampjes, veelal geconcentreerd in winkelstraten en food courts, maar geen grote ketens.

En in de tweede plaats zijn Westerse merken statusgevoelig. Het klinkt een Nederlander misschien wat raar in de oren, maar het hele gezin feestelijk mee uit nemen voor een etentje in de Kentucky Fried Chicken wordt door de groeiende Chinese middenklasse nog steeds als chique gezien.

Wat dat laatste voordeel betreft, valt te verwachten dat het nieuwtje van de Westerse 'keuken' er op termijn wel af zal gaan. Het lijkt erop dat het mislukken van de Taco bell-formule daarvan het eerste teken is. McDonalds, KFC en Pizza Hut werden nog gretig geslikt, maar met taco's en burrito's is de koek kennelijk toch een keer op.

En die ingewikkelde Chinese recepten dan? Dong Fang Ji Bai beperkt zich tot relatief eenvoudige gerechten, zoals gestoomde broodjes en gefrituurde varkensoren. Bovendien worden niet de standaardrecepten uit de Chinese keukens gehanteerd, maar aangepaste, vereenvoudigde versies, waarbij de nadruk ligt op het behoud van een 'Chinese' smaak. Bij het eten wordt thee geserveerd: Coca-Cola en andere Westerse frisdranken zijn taboe.

Of Chinese fast food-restaurants in China gaan aanslaan, is nog geen uitgemaakte zaak. Voorlopig beheersen Mac, KFC en Pizza Hut de markt. En voor Taco Bell was het te laat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie