Digital marketing in Nederland draait om personalisatie en effectiviteit

De klant digitaal zo direct mogelijk kunnen bereiken, dat wordt de komende tijd de heilige graal van Nederlandse marketeers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo blijkt uit onderzoek van Adobe, in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing.

Marketeers weten het inmiddels: consumenten eisen dat bedrijven voldoen aan de nieuwe verwachtingen rondom engagement, directies willen return on investment en conversie. Digitale marketing zou al die eisen tegemoet kunnen komen, maar tot nu toe hebben marketeers de belofte nog niet kunnen waarmaken: het opzetten van een optimaal werkende digitale marketingomgeving.

Hoe digitaal adequaat voelt de Nederlandse marketeer zich eigenlijk? In samenwerking met Adobe ondervroeg Tijdschrift voor Marketing 443 Nederlandse marketeers. Hoe ziet hun stappenplan naar excellente digitale marketing eruit?

Zorgen over effectiviteit
Marketeers blijken het meest bezorgd over hoe ze de effectiviteit van hun campagnes kunnen bewijzen (82 procent), en hoe ze bij kunnen blijven met alle veranderingen in marketing (73 procent). Ze maken zich iets minder zorgen over het krimpen van budgetten (70 procent).

De zorgen over effectiviteit zijn logisch: de meeste marketeers worden op dit moment immers afgerekend op basis van conversie. Maar liefst 47 procent geeft dit als antwoord. Leadgeneratie volgt op plek 2 met 25 procent, en awareness op afstand daarachter, met 13 procent.

Op het vlak van digital data analytics zat dit jaar de meeste groei, aldus de respondenten.’Iets meer’ zegt 48 procent, ’veel meer’ zegt 12 procent.

Nadruk op leads en conversie
De belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar? Nog meer nadruk op het genereren van salesleads en conversie, antwoordt 75 procent. Daarnaast wil men toe naar gepersonaliseerde ervaringen voor klanten (72 procent) en moet de effectiviteit van campagnes nog meer bewezen worden (71 procent).

Het belangrijkste gebied voor marketeers de komende periode? Personalisatie. 40 procent van de respondenten geeft dit antwoord. 22 procent hoopt nog steeds op echte engagement met de doelgroep via social media, en nog eens 22 procent richt zijn pijlen op big data.

Verantwoording
Het onderzoek werd in de eerste helft van oktober gehouden, middels een online enquete onder marketingprofessionals aan opdrachtgeverskant. 443 respondenten namen deel aan het onderzoek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie