Is de consument zijn eigen grootste privacy-vijand aan het worden?

Niet alleen Singapore, maar de hele blogosfeer lijkt in rep en roer vanwege Tammy Nyp.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tammy is (Godzijdank) niet haar echte naam. "Nyp" staat voor Nan Yang Polytechnic, waar ze studeert, evenals haar vriendje. En samen hebben ze met haar mobiele telefoon een video gemaakt waarin ze sex hebben. De mobiele telefoon kwam in handen van een jaloers vriendje. Het vriendje postte het filmpje op het Net en de rest is, nou ja, geen historie want het nieuws erover raast nog steeds over de wereld.

Op het moment van deze post beheerst Tammy nog altijd de Technorati-zoekranglijst en .

Tot zover het sensatieverhaal. Maar wat hier in Singapore in de publiciteit steeds meer naar voren komt, is dat van jongeren die steeds meer mogelijkheden van hun mobieltjes benutten, en er geen enkel probleem mee schijnen te hebben dat de meest intieme details toegankelijk zijn voor iedereen die het ding in handen krijgt.

Het puriteinse Singapore is voornamelijk geschokt vanwege de aard van al die plaatjes, teksten en filmpjes. Maar veel interessanter zijn de repercussies voor de privacybeleving van .

Een affaire als deze maakt op spectaculaire wijze duidelijk wat er gebeurt als technologische ontwikkelingen sneller gaan dan maatschappelijke. In dit geval gaat het om persoonlijke electronica die de persoonlijke levenssfeer links, rechts, onder en boven inhaalt.

Het debat over privacy gaat voornamelijk over het gedrag van contentproviders ten overstaan van consumenten. Maar misschien moesten we ook eens wat meer aandacht gaan besteden aan het feit dat consumenten op weg zijn grotere aanbieders van content te worden dan marketing-, media- en internetbedrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie