Hoe maak je je merk menselijker?

Mensch gebruikt de CH-sessie. Een methode om het karakter in merken te herkennen

Menselijke merken hebben en tonen karakter. En karakter heb je nodig om je scherp te profileren naar al je stakeholders. Het cultiveren van karakter is dus key. Maar daarvoor moet je er eerst wel achter zien te komen wat het karakter in jouw merk is. Mensch kan je daarbij helpen.

Geen standaard waarden, wel de essentie

Op basis van wetenschappelijke inzichten ontwikkelden we een methode om merken te helpen hun karakter te cultiveren. Die methode noemen we de CH-sessie. Met als basis drie pijlers: persoonlijkheid, competentie en moraliteit. De persoonlijkheid en competenties zijn geijkte onderdelen om je merk menselijker te maken. Heel waardevol, maar nog niet sturend. De toevoeging van moraliteit maakt voor ons het verschil. De moraliteit van je merk toevoegen, zorgt voor een uitgesproken karakter, noem het de merkessentie. De waarde van een uitgesproken karakter is niet onomstreden, het kan ook polariseren zoals Nike recent heeft ondervonden. Tegelijkertijd is het wellicht de enige manier om mensen te boeien en binden in deze tijd.

Durven kiezen

Dik een half jaar na de ontwikkeling van de CH-sessie, werken we met een groot aantal organisaties via deze methode. Een sessie is leuk en leerzaam, maar ook confronterend: het dwingt om te stoppen met alles te willen zijn voor iedereen. Zo ontdekte een grote zorginstelling dat zij al jaren lang de overtuiging leefden dat hun zorgverleners de helden zijn, niet de cliënten. De communicatie leunt nu geheel op de zorg van de organisatie voor de zorgverleners. Bij één van de grote goede doelen van Nederland, kwam de strijdvaardigheid vrij snel bovendrijven, juist op het moment dat ze de grootste tegenslag in hun geschiedenis te verwerken kregen. Daar bouwen we op verder en zo ontwikkelen we merkgedreven communicatie. 

spinner

Hat karakter in jouw merk

Het doel van de CH-sessie is om erachter te komen wat jouw merk onmiskenbaar zichzelf maakt. En daarmee anders. Waar sta je voor? Wat zijn de eigenaardigheden die jouw merk tekenen en het uniek en herkenbaar maken? Die leggen we vast in een inspirerend brondocument.

 

Meer weten?
Gewoon even mailen met Jack de Graaff. Bereikbaar via www.mensch-amsterdam.com.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Gerben Busch
In hoeverre verschilt jullie model van dat van Carl Jung, het Brand Positioner model en de Brand Focus?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.