Aldus een artikel in het januarinummer van Fast Company. Lokale merken richten zich op waarden als trots en zelfvertrouwen, en dat wordt opgepikt door de Chinese consument.
'Vijf jaar geleden domineerden Amerikaanse merken de top 5 van bekendste merken in China, dit jaar was de enige Amerikaan in de Top 5 Coca Cola', aldus Kevin Swanepoel, marketing en interactive directeur van de One Club, een internationale organisatie van communicatieprofessionals.
Volgens onderzoek van de Interactive Media Group, een Chinese uitgever van luxe lifestyle magazines en tv-programma's, hecht de Chinese consument tegenwoordig meer waarde aan design dan aan status. Dat laatste was vier jaar geleden nog de belangrijkste drijfveer voor de aanschaf van een bepaald merk.
China heeft echter nog veel te leren op het gebied van merkenbouw, en het is een langzaam proces. De One Club probeert door middel van seminars het proces een beetje te versnellen.
Veel Chinezen vergeten volgens Swanepoel in de marketingcommunicatie hun eigen geschiedenis en cultuur en komen nog te vaak met een Chinese vertaling van een Westerse uiting. Hetzelfde geldt voor mode-ontwerpers.
De jonge generatie heeft het volgens hem echter wel begrepen: ' Je ziet steeds meer jonge designers die hun cultuur in hun producten verwerken, zonder af te dalen naar kitch.'
(bron: FastCompany)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!