Waar Adidas vlak na de snelle uitschakeling van les Bleus nog aangaf ‘bedroefd’ te zijn, maar het sponsorschap nog niet te willen beëindigen, wil het sportmerk nu geld zien van de Franse sportbond.
Mijn eerste gedachte was: horen dit soort risico’s niet gewoon bij sportsponsoring? Was er niet juist veel kritiek op de Lotto toen deze zich in eerste instantie wilde beraden op het sponsorschap met Yuri van Gelder toen hij toegaf cocaïne te hebben gebruikt? Een sponsor steunt de sporter of het team in goede en slechte tijden. Maar sportsponsoring-deskundige Bob van Oosterhout heeft een andere mening. Een mening die voor mij zeker een eye-opener was.
"Want als het om zulke grote deals en belangen gaat, leg je in contracten wel iets vast voor het geval dat dit soort extreme drama’s gebeuren", legt de directeur van sportmarketingbureau Triple Double uit. “Kledingsponsoren betalen vaak nog meer dan hoofdsponsors, juist omdat ze salesdoelstellingen hebben en veel verdienen aan merchandising.” Althans, als het team ook echt zorgt voor nationale trots en fans een t-shirt kopen om dit uit te dragen. En dat was bij de Fransen duidelijk niet het geval. Daarbij komt nog dat Adidas tijdens het WK in de laatste fase van het sponsorschap zat: “Het bedrijf wilde dus gewoon value for money”.
Adidas zou 10 miljoen euro eisen. Aangezien het sponsorgeld 12 miljoen is voor een jaar, kun je je conclusies trekken over de tegenvallende verkoopcijfers. Ter vergelijking: Nike heeft in Nederland honderdduizenden shirts verkocht, en dan gaat het nog maar om een klein land. Van de Jabulani bal zijn maar liefst 20 miljoen over de toonbank gegaan. Verder is er nog het risico van over imagoschade. “Zaken als professionaliteit worden absoluut in dit soort contracten vastgelegd. Tijdens het WK was er sprake van collectief falen van de bond, de trainer en de spelers. Adidas heeft dus niet alleen vanuit direct commercieel oogpunt gelijk”, geeft van Oosterhout aan.
Op 6 augustus komen bovendien de resultaten van een onafhankelijk onderzoek over het desastreuze verloop van de Franse deelname aan het WK. Nike durft het nu aan met de Franse bond in zee te gaan, in ruil voor een som van 42,6 miljoen euro per jaar.
Deze post is eerder verschenen op Verse Reclame.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!