Hoe kun je klanten laten zien hoe een maatwerkproduct er voor hun persoonlijke situatie uit komt te zien? Deze vraag stond centraal bij het ontwerp van de Augmented Reality (AR) tool van Koninklijke Otolift en partner VR Owl. Samen brachten ze de innovatieve trapliften van Otolift digitaal tot leven. Het maatwerkaspect van een traplift maakt dat de configuratie er voor elke trap en elke situatie anders uit kan zien. Algemeen foto- en beeldmateriaal volstaan dan niet altijd.
‘Het is vaak lastig om een goed beeld te geven van wat voor oplossingen er in een specifieke klantsituatie mogelijk zijn’, vertelt Konstandino Tzavelas, adviseurs Outbound Sales bij Koninklijke Otolift. ‘Door de verschillende opties te ‘projecteren’, kan de klant een goed overwogen beslissing nemen.’
Waarheidsgetrouw ontwerp
De tool is ontworpen voor trapliftadviseurs van Otolift, want ‘het is wel belangrijk om kennis te hebben van trapliften.’ De tool maakt gebruik van de LiDAR-scanner op een iPad. In enkele klikken realiseert de adviseur een virtuele traplift op de trap van de klant. Een virtuele gebruiker, met de maten van de klant, toont hoe de stoel over de rail naar boven en beneden beweegt. Dit gebeurt zo waarheidsgetrouw als mogelijk. Voor smalle trappen zal de traplift daarom (deels) achterwaarts omhoog bewegen. Vanaf de overloop en/of de hal, en zelfs al traplopend, maakt de adviseur filmpjes en foto’s die tijdens het adviesgesprek besproken worden.
Zowel het start- als het eindpunt van de rail zijn aanpasbaar. Zo kan de rail al op de eerste trede starten en boven in een bocht eindigen. Of juist ter hoogte van de overloop. Tzavelas: ‘Klanten vinden het fijn om niet de trap op te hoeven om aangewezen te krijgen hoe de rail geplaatst wordt.’ In zijn werk ontmoet hij ook vaak klanten die helemaal niet meer de trap op kunnen komen; de tool is in die gevallen een noodzaak.
Volledig aanpasbaar
De virtuele traplift is, net als het echte exemplaar, op verschillende punten aanpasbaar aan de wensen van de klant. Naast verschillende start- en eindopties, kan de klant ook kiezen uit railkleuren en diverse kleur- en bekledingsopties van de stoel. ‘Door de tool krijgen mensen een goede indruk van hoe elke kleur er ongeveer uit komt te zien’, vertelt Tzavelas.
‘Ik vind het een prettig hulpmiddel. Het geeft de klant ook een vertrouwd gevoel.’ De tool draagt volgens Tzavelas op een belangrijke manier bij aan het verwachtingsmanagement van de Koninklijke Otolift: ‘Aan de hand van de tool weet ik zeker dat de klant weet waar diegene voor tekent en dat er geen verrassingen zijn als de traplift geleverd wordt.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!