Dat blijkt uit een oppositiebeslissing van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) van 11 mei 2009, die onlangs werd gepubliceerd, zo meldt Shieldmark Zacco in een persbericht. Volgens Apple, dat zijn oppositie baseerde op een Europese merkregistratie van het bekende Apple-beeldmerk, lijkt de peer van de Belg Marc Verhulst teveel op de appel. Verhulst betoogde echter dat de consument wel weet dat Apple nooit zal communiceren met een peer en dat je bovendien – en dit argument lag voor de hand – geen appels met peren moet vergelijken.
Het BBIE is met Apple van mening dat de beide beeldmerken overeenstemmen. Toch wil het bureau de registratie van de peer voor de diensten van een reclame- en designbureau niet verbieden. Dat komt omdat Apple zijn eigen Apple-merk voor andere diensten – met name op computergebied – heeft geregistreerd en niet voor reclamediensten.
Volgens Shieldmark.Zacco is het opvallend dat Apple zijn oppositie niet ook gebaseerd heeft op het feit dat het Apple-logo een algemeen bekend merk is. De regels voor de oppositie laten dit toe. Algemeen bekende merken genieten een hele ruime beschermingsomvang en het is volgens Shieldmark.Zacco niet uitgesloten dat de zaak in dat geval anders was afgelopen. De verwachting is nu dat Apple de zaak aan de rechter zal voorleggen en zich daar alsnog zal beroepen op de grote bekendheid van zijn merk.
Uit onderzoek van Shieldmark.Zacco blijkt dat er sinds 2004 in totaal 207 uitspraken zijn gedaan, waarvan er 105 (gedeeltelijk) succesvol waren. Daarnaast zijn er op dit moment ruim 1200 ‘lopende’ oppositie-procedures.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!