Het masterplan
Meindert van den Heuvel, Interbest: ‘Toen de JongeHonden ons benaderde om iets samen te doen, kwam al snel het idee voor de meest 'extreme 24uurs pitch'. Eigenlijk niet meer dan logisch als je van 'Extreme Outdoor' bent. We hebben onze partner Samsung gevraagd voor de briefing. Zij waren vanaf het eerste moment erg enthousiast. Dat heeft er voor gezorgd dat we de meeste talentvolle creatieven van Nederland een pitch konden laten doen die ze niet snel zullen vergeten.’
Samsung Ativ Book 9 voor stand apart's
Als achtergrondinformatie kregen de teams mee dat Samsung een van de meest bekende merken en wereldwijd marktleider is binnen consumentenelektronica. Maar wat nog niet zo bekend is, is dat Samsung ‘mooie en kwalitatieve’ laptops maakt. ‘Als de keuze voor Windows gemaakt is, dan is er eigenlijk maar één optie: de Samsung Ativ Notebook’, aldus de briefing.
Emotionele engagement met Samsung
Belangrijk was om naast bekendheid ook emotionele engagement te creëren. De doelstelling: de doelgroep betrokken laten raken bij het merk Samsung en ze naar de winkel te laten rennen om de Ativ Book 9 te kopen. De doelgroep voor dit notebook zijn de ‘Stand Apart’s’, onafhankelijke geesten en stylish van nature. Ze vertrouwen op hun eigen beslissingen en zijn anders in hun denken en doen. Ze verwachten dat technologie hen hierbij helpt, hun eigen stijl ondersteunt. Ondanks hun onafhankelijkheid zijn ze heel sociaal (mogelijk gemaakt door technologie).
Wat me opviel was dat alle Macbooks moesten worden afgeplakt met een Samsung sticker. Volgens een team, was ‘een sticker’ precies wat Samsung nodig had. Een sticker die op de laptop geplakt kon worden en mensen met elkaar kon verbinden door middel van techniek. Vele teams vergeleken de dunne Ativ ook met een sexy vrouw. Daarnaast werd de laptop geschetst als een ‘leeg’ iets wat je jezelf eigen kunt gaan maken of als een vriend. Stiekem werd er gedacht dat Samsung de nieuwe Apple wilde worden. De Ativ zou zich net als een schoen kunnen gaan vormen naar je leven. De 1160 gram die de laptop licht is zou je hele leven kunne bevatten: ‘je leven in 1160 gram’. De laptop kon ook gezien worden als een tas, wat zit er in deze tas? Een team van het Mediacollege zag de Ativ als kunstobject en ging aan de slag met de symboliek van de specificatie ‘licht’. Dit zijn de ideeën die ik heb gehoord de eerste paar uur op het eiland.
Eiland? Ja, de teams werden met een boot vervoerd naar een eiland bij de Westeinderplassen.
De 24uurs klok startte vrijdagmiddag om 14.00u.
Zaterdag werden de resultaten bekend gemaakt. De drie winnende teams die Nederland gaan vertegenwoordigen in Cannes tijdens de Young Lions Competitions zijn: Huub & Tim (Leukwerkt) met ‘Pleased to meet you’, Sharon & Jimmy (Saatchi & Saatchi | Leo Burnett) met ‘One of a kind’ en Isi & Germain (Scheepens reclame) met ‘#Notebooking’.
Pleased to meet you, One of a kind en #Notebooking
In het eerste concept wordt de laptop neergezet als een persoon, iemand waar je een binding mee hebt. Als een teamplayer of als iemand waar je altijd op kunt rekenen, kortom iemand die je echt moet opnemen in je leven. Bij ‘One of a kind’ wordt er ingespeeld op het gevoel van ‘uniek zijn’ van de Stand Apart-doelgroep, alle ‘One of a kind’ laptops worden gekalligrafeerd met een naam die maar één keer beschikbaar is. De campagne luidt dan ook bij elke nieuwe laptop: ‘Dit type laptop is niet meer verkrijgbaar’. Bij #Notebooking kunnen mensen laten zien dat ze hun Ativ op een bijzondere manier gebruiken. Volgens de woordvoerder van Samsung zijn deze concepten ‘erg creatief, sluiten ze goed aan bij de doelgroep en passen naadloos bij Samsung’. Op het moment wordt er nog bekeken wat ze met de creatieve concepten kunnen doen.
Winnaars
De winnende concepten en alle andere inzendingen zijn te bekijken via de website van Getty Images. Via www.gettyimages.nl konden de teams content gebruiken om de ideeën te visualiseren. Tevens bood Getty Images het competitieplatform aan om het werk up te loaden. Op het eiland werd ook nog de Gouden Zaag uitgereikt aan Bryan Wolff en Daniël Sumarna. De Gouden Zaag is een prijs voor het meest talentvolle team van Nederland naar initiatief van Lode Schaeffer en Peter van Woensel Kooy.
Meindert en Jimmy Fock van Interbest, eilandfotograaf David Finato
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!