Overslaan en naar de inhoud gaan

Zullen we in 2017 gewoon weer duidelijk zijn?

Marketeers zijn masters of fluff.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Rondom de jaarwisseling zijn we weer overspoeld met lijstjes, rijtjes en overzichten. Met veel plezier lees ik dan welke termen de marketeer in het nieuwe jaar moet beheersen of welke rol belangrijk gaat worden. Nadat ik in 2016 de ambitie had om een ‘black belt six sigma agile scrum master’ te worden, biedt 2017 mij gelukkig weer voldoende nieuwe uitdagingen.

related partner content for mobile comes here

Zo las ik in het dat mijn rol als strateeg in 2017 is uitgespeeld omdat we niet meer strategisch moeten zijn maar juist flexibel. Maar zonder strategie is iedereen toch flexibel? Zonder doel kun je tenslotte met elke wind meewaaien. 

‘Fluff’

Mijn goede voornemen voor 2017 is om nog duidelijker te zijn en vooral de ‘fluff’ achterwege te laten. Een voornemen waarvan ik hoop dat ik niet de enige zal zijn, want ik word serieus verdrietig als ik bijvoorbeeld in de auto naar BNR luister. Bij praktisch elke radiocommercial vraag ik mijzelf af wat nu eigenlijk de boodschap is, want ik heb alleen een hoop ingewikkelde woorden achter elkaar gehoord.

Misschien wordt het tijd om naast de Loden Leeuw ook de ‘Fluffy Lion’ in het leven te roepen voor de campagne met het hoogste fluff-gehalte.

Waardeloze strategie

Richard Rumelt, hoogleraar aan UCLA, beschrijft in zijn boek ‘Good Strategy Bad Strategy’ dat het gebruik van ‘fluff’ juist een kenmerk is van een waardeloze strategie. ‘Fluffy’ termen worden ingezet om te verhullen dat we eigenlijk niets te vertellen hebben.

‘We realiseren onze doelen door middel van een customer-centric strategie op basis van data driven, predictive analysis’ zou zomaar een mission statement kunnen zijn van een dienstverlener terwijl het helemaal niets zegt.

Het lijkt mij namelijk vrij logisch dat een dienstverlener inspeelt op de behoeften van haar klant.

Helaas blijkt het voor veel bedrijven nog altijd moeilijk te zijn om dingen juist eenvoudig te maken; het kenmerk van een goede strategie.

Ook marketeers zijn masters of fluff. Naast b2b- en b2c-marketing hoorde ik in 2016 de term H2H (Human to Human) marketing voorbijkomen. Dat past vervolgens weer bij de trend van ‘social listening’ in een maatschappij waarbij men ‘snapt for snackable content’.

En dat terwijl juist de marketeers van Unox ons jaren geleden al confronteerden met de totale onzin die soms door ons wordt uitgekraaid.

Ingehaalde fantastische grap

Herinner je nog de manager die onderweg naar de erwtensoep meldt dat de ‘meeting’ nog kan worden ‘gecanceld’, maar dat zijn ‘first impression’ is dat ze een ‘go’ hebben terwijl zijn ‘gut-feeling’ zegt dat het ‘major’ is; echt ‘huge’. Een fantastische grap die ondertussen door de realiteit is ingehaald.

Zullen we met elkaar afspreken dat we in 2017 weer duidelijk gaan worden? Nederlanders staan bekend om hun directheid, dus laten we het beestje weer bij de naam gaan noemen. En natuurlijk mogen we het vervolgens ietsje mooier aankleden.

Daar zijn we tenslotte marketeers voor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in