Overslaan en naar de inhoud gaan

Willen mensen de Smartbar-service van Media Markt eigenlijk wel?

De Top of Flop van deze maand.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Shelly van Winden*

related partner content for mobile comes here

Het installeren van een nieuwe pc of telefoon is veel mensen ware abracadabra. Daar springt Media Markt handig op in met de Smartbar. Voor een paar tientjes helpen ze je op weg met je nieuwe aankoop of kun je eindelijk dat kapotte scherm van je smartphone laten repareren. Zit Nederland hier op te wachten?

De duidelijk herkenbare Media Markt-commercial met de ‘goochelaar’ doet in ieder geval zijn werk. Bijna de helft van de mensen heeft wel eens gehoord van de Smartbar. Maar wat de service precies inhoudt is niet zo duidelijk.

Als ik er zelf niet uit kom

Het idee van de Smartbar spreekt ruim de helft van de ondervraagden aan. Ze zien er over het algemeen het nut er wel van in. Er is wel een verschil of dat je het scherm van smartphone wilt laten repareren (dit kan men meestal niet zelf) of de smartphone startklaar wil maken. De snelheid wordt heel positief beoordeeld; je bent je pc of smartphone niet weken kwijt voor reparatie en het startklaar maken kun je direct bij aankoop regelen. Maar uiteindelijk is de Smartbar vooral iets waar men gebruik van zou maken als men er zelf niet meer uitkomt.

Hoort dit niet bij de service?

Het idee wordt dus positief beoordeeld. Toch ligt het verwachte gebruik erg laag. Media Markt biedt geen unieke service, integendeel; men krijgt het elders zelfs gratis. Voor veel mensen vormen de kosten dan ook een grote drempel. Maar ook zonder deze kosten vindt men zichzelf handig genoeg om het zelf te doen of heeft men al een ander adresje. Een andere drempel is dat men niet (altijd) bij Media Markt koopt.

Media Markt presenteert de Smartbar als een nieuwe unieke service, terwijl het eigenlijk onderdeel uitmaakt van de vele services die ze al bieden. Ook ten opzichte van de concurrentie is Smartbar niet uniek. Het installeren van pc of smartphone kan men prima zelf. Media Markt kán er wel een ‘top’ van maken. Door te focussen op schermreparaties en meer geavanceerde diensten (als men er zelf niet uitkomt) tegen een scherp tarief.

Voor deze concepttest zijn in juli 2016, 102 Nederlanders ondervraagd

Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in