Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbod op drankreclame nauwelijks effectief

Voorlichtingscampagnes en verboden op drankreclames hebben weinig effect bij het terugdringen van alcoholmisbruik.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een zeer forse verhoging van de accijns werkt wel, blijkt uit een onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). In Nederland is de opbrengst van de accijnzen op bier, wijn en gedistilleerd veel minder dan helft van de directe kosten van drankmisbruik. Het gaat dan om de kosten die het misbruik met zich brengt in de gezondheidszorg, voor politie en justitie, verkeersongelukken en beschadiging van eigendommen.

related partner content for mobile comes here

Regels, zoals een minimumleeftijd waarop alcohol mag worden verkocht, werken ook. Het vaker en op willekeurige tijdstippen houden van verkeerscontroles is eveneens effectief. Als er een BOB achter het stuur gaat zitten, heeft dat tot gevolg dat diens passagiers meer gaan drinken (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in