Verbod op drankreclame nauwelijks effectief
Voorlichtingscampagnes en verboden op drankreclames hebben weinig effect bij het terugdringen van alcoholmisbruik.
Een zeer forse verhoging van de accijns werkt wel, blijkt uit een onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). In Nederland is de opbrengst van de accijnzen op bier, wijn en gedistilleerd veel minder dan helft van de directe kosten van drankmisbruik. Het gaat dan om de kosten die het misbruik met zich brengt in de gezondheidszorg, voor politie en justitie, verkeersongelukken en beschadiging van eigendommen.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
Regels, zoals een minimumleeftijd waarop alcohol mag worden verkocht, werken ook. Het vaker en op willekeurige tijdstippen houden van verkeerscontroles is eveneens effectief. Als er een BOB achter het stuur gaat zitten, heeft dat tot gevolg dat diens passagiers meer gaan drinken (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid