Veel klantenclubs ontberen succescriteria
Klantenclubs zijn succesvol, in termen van klanttevredenheid, maar worden nog niet altijd voor vol aangezien. Ze zouden bijvoorbeeld het fundament onder een crm programma moeten zijn, maar zijn dat in praktijk zelden of nooit.
Wat vaak ontbreekt, zijn duidelijke doelen. Vol enthousiasme begint men met klinkende evenementen, waarna de euforie al snel het kookpunt bereikt. Maar wat dan? Wat wil je na een jaar met de klantenclub? En wat na vijf jaar? Wat zijn de werkelijke succescriteria?
Los daarvan, er kleven ook gevaren aan de klantenclub. Bijvoorbeeld dat de klanten die deel uitmaken van de club, een te pregnante voorkeursbehandeling krijgen. Zij worden verwend, de andere klanten krijgen te weinig aandacht of voelen zich tekort gedaan.
Vaak ook hebben bedrijven die met een klantenclub zijn begonnen, niet nagedacht over de vraag wat te doen als het aantal clubleden veel lager of hoger uitvalt dan gedacht. Dat kan problemen opleveren waardoor enthousiaste clubleden teleurgesteld kunnen worden.
Bron: Direct Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid