Gezin is een belangrijke DMU


De decision making unit kennen we uit de wereld van de b-to-b. Daar weet men wat het is om reclame te richten op meerdere personen tegelijk. Maar het begrip leent zich ook uitstekend voor de consumentenmarkt. Steeds meer beslissingen worden in gezinsverband genomen. Of het nu gaat om vakanties, een andere auto of een nieuwe camera, over heel veel aankopen mogen verschillende gezinsleden hun zegje doen. Toch richten de meeste adverteerders zich nog steeds op individuen. En dat terwijl ze zich eigenlijk zouden moeten verdiepen in de strategieën die in gezinsverband worden gevolgd om tot aankoopbeslissingen te komen. Wat is de inbreng van de verschillende leden van het gezin? En hoe verlopen de processen? Zo kan er bijvoorbeeld sprake van een uitruil (de een beslist over aankoop A als de ander aankoop B mag doen). Maar er kan ook een compromis worden gesloten of een taakverdeling bestaan, waarbij ieder zijn eigen expertise heeft. Maar wat de strategie ook is, het is voor adverteerders zeker de moeite waard om zich in de dmu ‘gezin’ te verdiepen.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid