
Dell staat bekend om zijn unieke verkoopconcept: direct aan de klant, zonder tussenhandelaren. Michael Dell begon er als 19-jarige mee en is er groot mee geworden. Maar de directe verkoop is niet de enige pijler waarop de computerproducent zijn succesformule baseert. Ook zuinigheid is belangrijk: de bedrijfsuitgaven beslaan minder dan tien procent van de omzet. En in het productieproces heersen een discipline en precisie zoals je die verder alleen in het leger tegenkomt. Ze leveren computers op die minstens tien procent goedkoper zijn dan die van de concurrentie, en een omgekeerd evenredige omzet. Maar ook gemor onder het personeel, dat blijkens een in 2001 gehouden ‘Tell Dell’-enquête weinig gecharmeerd was van de keiharde manier waarop Dell zijn bedrijf leidt. Sindsdien is het regime een beetje versoepeld, maar dan ook echt maar een klein beetje. Het motto blijft: ‘Wie zich niet inspant, is hier niet op zijn plaats’. Wel heeft Michael Dell zijn plaats als CEO inmiddels afgestaan aan zijn vice-president Kevin Rollins. Maar dat is louter een kwestie van waardering en respect voor zijn goede vriend Kevin, aldus Dell, die zelf voorzitter blijft van de raad van toezicht.
Bron: Wirtschaftswoche
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee