Overslaan en naar de inhoud gaan

Het geheim van Dell

Met een productie van 30 miljoen computers per jaar is Dell ’s werelds grootste pc-producent. Hoe heeft grondlegger en (inmiddels ex-)CEO…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dell staat bekend om zijn unieke verkoopconcept: direct aan de klant, zonder tussenhandelaren. Michael Dell begon er als 19-jarige mee en is er groot mee geworden. Maar de directe verkoop is niet de enige pijler waarop de computerproducent zijn succesformule baseert. Ook zuinigheid is belangrijk: de bedrijfsuitgaven beslaan minder dan tien procent van de omzet. En in het productieproces heersen een discipline en precisie zoals je die verder alleen in het leger tegenkomt. Ze leveren computers op die minstens tien procent goedkoper zijn dan die van de concurrentie, en een omgekeerd evenredige omzet. Maar ook gemor onder het personeel, dat blijkens een in 2001 gehouden ‘Tell Dell’-enquête weinig gecharmeerd was van de keiharde manier waarop Dell zijn bedrijf leidt. Sindsdien is het regime een beetje versoepeld, maar dan ook echt maar een klein beetje. Het motto blijft: ‘Wie zich niet inspant, is hier niet op zijn plaats’. Wel heeft Michael Dell zijn plaats als CEO inmiddels afgestaan aan zijn vice-president Kevin Rollins. Maar dat is louter een kwestie van waardering en respect voor zijn goede vriend Kevin, aldus Dell, die zelf voorzitter blijft van de raad van toezicht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in