Prijzenoorlog weer in volle gang


De tweede speler in de markt, Laurus, laat zich niet onbetuigd. ‘Dit is duidelijk een prijsverlaging die erop is gericht om Super de Boer uit te roken’, aldus Laurus, dat bij zijn 400 Super de Boer-winkels eveneens een prijsverlaging doorvoert voor zijn huismerken. Super de Boer garandeert tevens dat zijn huismerk duidelijk goedkoper is geprijsd.
De nieuwe zet van Albert Heijn is de derde ronde in de prijzenslag. Die begon in oktober toen AH de prijs van 1200 artikelen verlaagde.
Albert Heijn-topman Dick Boer besloot vorig jaar oktober om zijn dure imago af te schudden met een prijsverlaging van 1200 dagelijkse boodschappen. De concurrentie volgde en de prijsoorlog was een feit. Na een jaar zijn nu 5000 prijsverlagingen doorgevoerd en hebben 200.000 klanten weer de weg naar AH gevonden. De nieuwe prijsronde lijkt bedoeld om Super de Boer af te troeven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDick Boer geeft opheldering: ‘Allereerst doen wij dit voor onze klanten, niet voor onze concurrenten. Klanten bepalen onze koers. Daarnaast hebben wij er geen belang om wie dan ook een 'genadeslag' toe te brengen. Concurrentie van een servicesupermarkt houdt ons scherp. Het Nederlandse publiek moet lekker kunnen winkelen bij mooie winkels met veel keuze.’
Is dit een persoonlijke aanval op Laurus om het concern om zeep te helpen?
’Zoals gezegd doen wij dit voor onze klanten. Sinds eind vorig jaar hebben we de balans tussen prijs en kwaliteit verbeterd. We willen de winkel zijn voor iedereen. Klanten waarderen onze aanpak, maar vinden ook dat het nog beter kan. Daarom nu nog eens ruim 1000 prijsverlagingen op onze Albert Heijn-huismerk artikelen.’
Is dit nog een gezonde concurrentiestrijd als leveranciers moeten bloeden voor de prijzenslag?
’AH wil de beste supermarkt zijn met een concurrerende prijs. Als wij meebewegen met de wensen van de klant, dan is het niet meer dan logisch dat wij dat ook van leveranciers verwachten. Het is aan de fabrikanten zelf om ervoor te zorgen dat het niet de prijsvechters in deze markt zijn die de prijzen in de markt dicteren.’
Waar haalt AH het geld vandaan om deze prijzenslag vol te houden?
’Wij hebben allerlei interne maatregelen genomen om onze organisatie efficiënter en goedkoper te maken. Het verschil kunnen we teruggeven aan onze klanten. Wij blijven onderzoeken wat nog beter kan, bijvoorbeeld in de bevoorrading.’
Wat zijn de voordelen voor de consumenten als de prijzenslag ontaardt in een echte oorlog?
’Als klanten de prijs belangrijk vinden, dan vinden wij dat ook. De prijsverlaging van 1000 huismerken is voor onze klanten een feestje. We noemen het niet voor niets onze 'housemerkparty'. Consumenten waarderen onze prijsverlagingen.’
Moet AH nu dieper snijden om dit vol te houden?
’Ons doel is om een winkel te zijn voor iedereen. We liggen weer goed op koers. Het heeft misschien veel geld gekost, maar belangrijker is wat het oplevert: tevreden klanten. Wanneer het goed gaat met onze klanten, gaat het tenslotte goed met Albert Heijn. Wij blijven uiteraard kritisch kijken naar de kosten en het efficiënter inrichten van de organisatie.’
Hoe lang gaat dit duren?
’Uiteindelijk bepaalt de klant onze koers. We zijn goed op weg en letten naast kwaliteit scherp op de prijs. En dat blijven we de komende tijd doen.’
Bron: Algemeen Dagblad
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid