Valse waar rukt op


Pillenfabrikant Pfizer kreeg een halfjaar geleden een alarmerend telefoontje. Een vrouw had Pfizers cholesterolverlager Lipitor gebruikt, en meldde dat deze veel bitterder smaakten dan anders. Pfizer testte de pillen. Ze bleken namaak. Pfizer moest 16 miljoen pillen terughalen uit de handel, en leed flinke imagoschade.
Dit soort verhalen duiken in steeds meer sectoren op. Inkjet cartridges van Hewlett-Packard in Brazilië: namaak. Onderdelen voor Nokia-mobieltjes in Frankrijk: vals. Viagra in China: neppers. En ga zo maar door.
Volgens schattingen van specialisten bestaat zo’n zeven procent van alle wereldhandel inmiddels uit nagemaakte (merk-)producten. In 2004 had de nephandel een totale waarde van meer dan 500 miljard dollar. En de groei is flink. De Amerikaanse douane onderschepte in 2004 46 procent meer namaakproducten dan in het jaar daarvoor. China is het land waar verreweg de meeste nepproducten vandaan komen. Gevolgd door de Filippijnen, Vietnam, Rusland, Pakistan en Paraguay. Welke sectoren hebben de meeste last? Uiteraard consumentenelectronica en luxegoederen (parfum, handtassen, dat werk), maar ook op de markten voor auto-onderdelen, geheugenchips, sigaretten, schoenen, medicijnen en motorfietsen is het geregeld raak.
Bron: Business Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid