Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter onderzoek laat verschillen in nieuwsconsumptie zien

Steeds meer consumenten starten hun ochtend ritueel niet meer met een dagblad en koffie, maar met scrollen door de Twitter newsfeed.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo hebben Amerikaanse en Engelse lezers voorkeur voor opinie en wereldnieuws, Spanjaarden voor lokaal en nationaal nieuws, Brazilianen voor kunst en sportnieuws en Duitsers lezen het liefst tweets over politiek en economie. Marco Toledo Bastos en Gabriela Zago onderzochten hiervoor bijna 3 miljoen getweette newslinks van 8 grote dagbladen uit de VS, Groot Britanië, Spanje, Brazilië en Duitsland. De resultaten geven volgens de onderzoekers niet alleen de verschillen in nieuws voorkeuren aan, maar ook de actieve rol van lezers in het bepalen welk artikel populair gaat worden.

related partner content for mobile comes here

Onderzoeker Marco Toledo Bastos: "Audiences now have the opportunity to express their agency, not only as readers of texts but also as a fundamental piece that decides which news articles are replicated and which news section gets the most attention across social networking sites."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in