Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomst vraagt om 3 nieuwe rollen communicatieprofessional

De organisatie communicatief, de comsprof overbodig?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Organisaties communicatiever maken’ – dat is een van de hypes in communicatieland momenteel. Dus hebben we ons als communicatieprofessionals massaal op het ‘enablen’ van vooral managers gestort. Oftewel: we helpen vooral leidinggevenden om zelf hun interne communicatie effectief op te pakken. En wij zijn daarin de mogelijkmakers, de enablers. Maar wat nu als het lukt en straks iedereen reuze communicatief is? Hebben we onszelf dan definitief overbodig gemaakt? Wij denken van niet. Want organisaties en medewerkers van de toekomst hebben nieuwe wensen en stellen andere eisen. Ook aan de communicatieprofessional.  

related partner content for mobile comes here

Switch naar enablen medewerkers

Nederland zal de komende decennia veranderen naar een andere samenleving waarin de machtsverhoudingen zoals we die nu kennen radicaal anders zijn. De roep naar transparantie van organisaties, meer wendbaarheid in het leveren van goederen en diensten maakt dat verantwoordelijkheden steeds lager in de organisatie komen te liggen. Dat vraagt van medewerkers eigenaarschap in hun werk, en daarbij hoort een veel actievere communicatierol. Dat vraagt van de communicatieprofessional een switch in focus van het ondersteunen van voornamelijk leidinggevenden naar het ondersteunen van medewerkers in hun communicatierol.   

Nieuwe rollen
Naast meer aandacht voor medewerkers zien wij nog twee fundamenteel andere rollen voor de communicatieprofessional van de toekomst.

Organisaties communicatiever maken en daartoe dus iedereen in een organisatie enablen, begint voor ons toch nog altijd met de vraag wat er ‘nodig is’. Waar knelt het, waar bevinden zich kansen? Waar kan extra energie in de interne communicatie de organisatie verder helpen. Daar horen twee nieuwe rollen bij: Issuepartner en Organisatieversterker.


Als zich een lastig of complex vraagstuk of een crisis aandient zullen we  ‘Issuepartner’ zijn. Door in te springen met professioneel communicatieadvies en realisatie. Maar soms ook door tijdelijk verandermanager of zelf leider te zijn.
En als ‘organisatieversterker’, moeten we reflecteren, analyseren en ontdekken waar meer energie in interne communicatie de organisatie écht op kan leveren, met name in primaire processen. Door bijvoorbeeld initiatieven te nemen om mensen samen te brengen, goede ideeën over afdelingsgrenzen aan elkaar te koppelen en een open werkklimaat te bevorderen.

De toekomst vraagt om nieuwe rollen van de communicatieprofessional. Wij pakken de handschoen op en gaan de uitdaging aan. Jij ook?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Communicatieprof van de toekomst heeft drie rollen:

. Enabler                        …stelt anderen in staat zelf beter te kunnen communiceren.

. Issuepartner                …springt in waar het spannend wordt.

. Organisatieversterker  …zicht dicht op het primaire proces, zoekt kansen die                                                         de organisatie écht vooruit helpen.

 

[auteurs: Eric Smilde en Ilse van Ravenstein]

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in