Overslaan en naar de inhoud gaan

’35 miljard euro omzet in online retail in november en december’

Black Friday en Cyber Monday zijn ook in Europa in opkomst.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De laatste twee maanden van het jaar zijn goed voor 23 procent van de jaarlijkse online retailomzet, schat Forrester .

related partner content for mobile comes here

Het onderzoeksbureau doet in zijn ‘EU online holiday retail sales forecast 2014’ alvast een uitspraak over de feestdagenomzet in de maand november en december.

Forrester keek naar de mogelijke verkoop via online, mobile en tablet in 17 Europese landen.

Het Verenigd Koninkrijk neemt het grootste deel van de online retailverkopen voor zijn rekening: naar verwachting 12,6 miljard euro – 25 procent van de totale retailomzet in het koninkrijk.

Daarna volgt Duitsland (7,6 miljard – 21 procent) en Frankrijk (6,7 miljard – 22 procent). Nederland: 1,14 miljard euro (19 procent).

Forrester voorziet een aantal zaken:

49 procent van de Europeanen shopt online omdat dit makkelijker is dan naar een winkel gaan, en dat geldt nog meer in het drukke feestseizoen.

Steeds meer Europese consumenten zijn voortdurend via smartphone en tablet online. Forrester verwacht dat in Zweden, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Nederland dat 20 procent van de online aankopen via deze apparaten zal worden gedaan.

Typisch Amerikaanse uitverkopen

Nieuwe feestuitverkopen rukken op. Concreet: de Britse online retail gaat mee in typische Amerikaanse uitverkopen zoals Black Friday (de dag na Thanksgiving) en Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving, online uitverkoop). Niet alleen Amerikaanse retailers in het Verenigd Koninkrijk (bijvoorbeeld Amazon en Apple), maar ook Argos, John Lewis, en Very doen mee aan de uitverkopen en extra openingstijden.

dat Black Friday het aflegt tegen Cyber Monday

Forrester is niet de enige partij die deze trend signaleert, ook het Nederlandse ActiePagina.nl meldt deze ontwikkeling, op basis van onderzoek van Centre of Retail Research.

‘In Nederland wordt van vrijdag tot en met maandag een totale omzet van 88 miljoen euro verwacht. Vooral de omzet op Cyber Monday zal naar verwachting vele malen hoger zijn dan afgelopen jaar, met een toename van 32,1 procent ten opzichte van 2013.’

‘Steeds meer winkelketens bieden dit weekend speciale, hoge kortingen aan. We zien dat vooral Amerikaanse retailers met een vestiging in Nederland, zoals Apple of Nike, met speciale Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen komen. Europese en Nederlandse bedrijven haken hier op in.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in