The one that got away
Orange Lions en ADCN hadden ‘The one that got away’ georganiseerd, met werk dat in Cannes geen Lion won of misschien niet eens was ingezonden. Maar Orange Lions en ADCN wilden dit werk toch vieren.
Een volle filmzaal in het glorieuze Eye filmmuseum, te Amsterdam, twee stoelen met sprekers en de ene na de andere licht geniale case. Plus Kerrie Finch van FinchFactor die - uitgaande van de zaal, op hilarische wijze - de zaak aan elkaar motherfuckte. En - godzijdank het tempo erin hield. Finch, tegen een andere spreker, licht geparafraseerd: 'Ja prima allemaal maar de winnaars willen we nu. Hallo! De winnaars kunnen door... Hallo. Ja. Nu kan ie. Kom maar door maar door met die winnaars. Je kan het...'
Like a girl
Een zwaar ontroerende case (als je alweer op de reacties in de zaal mocht afgaan) was die waarin de negatieve lading benadrukt werd van het begrip ‘Like a girl’. Het werd aandragen door Gijs de Beus, Cannes Lions jurylid en Director of Strategy bij Havas Media, en is gemaakt door Leo Burnett voor Always (femine products and menstrual information).
Kort: we zien meisjes voor - en vrouwen na de pubertijd reageren op de vraag, ‘Rennen, vechten en gooien als een meisje, kun je dat eens voordoen?’ De meisjes doen dat fanatiek en op hun best. De vrouwen doen dat, in de woorden van De Beus, ‘overdreven onhandig en verwijfd’. Daaruit blijkt dat zij, iets doen ‘als een meisje’, een negatieve waarde geven, en, zegt De Beus, ‘dat er dus met betrekking tot hun zelfbeeld iets mis is gegaan in die belangrijke ontwikkelingsjaren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid