Overslaan en naar de inhoud gaan

SXSW 2017: AI en de boys uit Silicon Valley

Artificial Intelligence gaat steeds minder over code en steeds meer over strategie.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

door Marjan Straathof Foto: Nick Helderman

related partner content for mobile comes here

Diversiteit is een belangrijk onderwerp tijdens de grootste tech conferentie in de wereld. Geen idee wat de exacte cijfers zijn, maar het voelt alsof het SXSW dit jaar is gelukt om slechts de helft van het programma te vullen met 'blanke mannen rond veertig jaar'. Diversiteit blijft een belangrijk thema. Goed nieuws, want er is nog iets anders aan de hand.

We zijn in een tijd gekomen waarin intelligence overal om ons heen is. Het zijn nu nog kleine, verspreide slimmigheden. Maar met behulp van de cloud komen we steeds dichter bij één allesomvattende AI.

Hierbij is het cruciaal te begrijpen dat de AI wel getraind moet worden om echt van meerwaarde te kunnen zijn. Het begint regels, en daarna leert het systeem zichzelf steeds meer met alle beschikbare input.

Lachende mensen

Zo kan de AI van Google inmiddels herkennen of iemand lacht of huilt op een foto. Maar om dit te kunnenn leren, heeft iemand de AI ooit gezegd wat de kenmerken zijn van een lach. Door vervolgens miljoenen foto’s van lachende mensen in te voeren, leerde het systeem  lachende gezichten steeds beter herkennen.

AI gaat dus over datasets. Als deze datasets niet ‘breed’ genoeg zijn, ontstaan er fouten in het systeem. En dat is precies wat er aan de hand is. Want de belangrijkste groep gebruikers van AI diensten zijn, jawel, 40 jarige blanke mannen. Dit zijn de early adopters; degenen deze diensten voeden met informatie d. Niet verwonderlijk dat het AI systeem zich een nogal beperkte blik op de wereld aanleert.

Al in 2015 ontdekte wetenschappers dat voor goed betaalde banen. Het werd niet duidelijk wat de oorzaak wast: een kennelijke voorkeur van adverteerders voor mannelijke kandidaten of een eigenschap van de Google algoritmes. Feit is wel dat er minder vrouwen voor dit soort banen in aanmerking komen. 

Begrip tonen

Met alle discussies in het achterhoofd, hoeven we niet ver te kijken om te zien dat dit soort vertekening veel vaker gebeurt. Onze Facebook timeline is een afspiegeling van de informatie waarmee we het algoritme voeden. En dit maakt het steeds ingewikkelder om onze oogkleppen af te doen en begrip te tonen voor mensen buiten onze bubbel.

AI is overal. Het gaat dus steeds minder over code en steeds meer over strategie. Over hoe je als merk je gebruikers nog beter kunt bedienen en die kleine slimmigheden kan integreren die ons leven nu al gemakkelijker maken. Daarbij zijn we verplicht om te luisteren naar al die gebruikers. En niet alleen naar de boys uit Silicon Valley. 

Marjan Straathof is Head of Marketing & PR bij

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in