Overslaan en naar de inhoud gaan

Social Media School: Tanneke Lyppens over co-creatie en crowdsourcing

Over twee weken is het alweer zo ver: de tweede editie van de MarketingRSLT Social Media School, in Seats2Meet Utrecht. 18 workshops,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over twee weken is het alweer zo ver: de tweede editie van de , in Seats2Meet Utrecht. 18 workshops, verdeeld over de categorieën Strategie, Specialisme en Hands-on. Een van de sprekers is Tanneke Lyppens, co-creatie consultant bij Favela Fabric. Zij zal het hebben over . Molblog stelde haar alvast wat vragen.

related partner content for mobile comes here

Wat doen bedrijven goed die succes hebben met co-creatie ?

'Co-creatie is het in duurzame dialoog met consumenten ontwikkelen of verbeteren van producten en diensten. Veel consumenten hebben interesse om mee te denken over nieuwe producten en diensten. Te weinig bedrijven staan hiervoor open of doen hier wat mee. Diegene die dit wel proberen doen dit nog op de ouderwetse manier; ze vragen hulp aan hun klanten, halen de ideeën op en gaan er mee aan de slag. Er vindt echter geen terugkoppeling of enige vorm van interactie plaats. Co-creatie kan goed werken als je als bedrijf bereid bent om je open te stellen naar je klanten, transparantie dus. Dit betekent het aangaan van een echte dialoog en interactie met hen, met een duidelijk doel. Dit vraagt wel om voldoende tijd en middelen om dit te realiseren, bijvoorbeeld in de vorm van een community manager. '

Waar moet je dan op letten?

1. Betrokkenheid: Voelen de klanten zich betrokken bij de product of een dienst en willen ze daar graag over praten.
2. Wederkerigheid: wat krijgen klanten ervoor terug in de vorm van erkenning, betrokkenheid?
3. Capaciteit: welke mogelijkheden hebben klanten om serieus mee te kunnen praten over nieuwe ideeën en initiatieven – tijd, toegang, kennis.
4. Vertrouwen: worden de klanten serieus genomen en vertrouwen klanten erop dat er iets met hun mening of ideeën gebeurd.

'De belangrijkste beloning voor consumenten is dat ze serieus worden genomen worden. Een extra incentive voor hun bijdrage - zoals een vliegticket - wordt eerder als een belediging dan een beloning gezien, “ik ben toch een onderdeel van de community...?”. Het mogen meedenken over nieuwe producten of diensten en het gevoel krijgen serieus genomen te worden, is vaak zelf al de beloning.'

Wat zijn andere kritische succesfactoren van co-creatie om rekening mee te houden?

Het succes van een co-creatie project hangt maar beperkt af van de online omgeving waarbinnen dit wordt gerealiseerd. Natuurlijk moet het zijn ingericht om de innovatieprocessen, interactie en de community maximaal te faciliteren. Naast dit Platform zijn een Programma en een Proces essentieel: Een Programma – bestaande uit thema’s en onderdelen - om de deelnemers te activeren en hen continue te interesseren in het verloop. En een Proces er omheen dat garandeert dat het co-creatie project resultaten oplevert. Dat klinkt vrij gemakkelijk maar in de praktijk is dit voor veel bedrijven lastig aangezien co-creatie een nieuwe manier van bedrijfsvoering is.

De wordt georganiseerd op 13 en 14 oktober in Seats2Meet in Utrecht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in