Overslaan en naar de inhoud gaan

`Social media is `s werelds focusgroep`

Social media vragen erom, dus maakt Procter & Gamble steeds meer gebruik van real-time marketingtechnieken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De komst van social media betekent dat merken anders over brand building moeten gaan nadenken, aldus Marc Pritchard, P&G's global marketing en brand building officer.

related partner content for mobile comes here

Tegen zegt hij: ‘We hebben nog nooit zo’n grote kans gehad om in contact te treden met mensen. Dat betekent dat de stem-poll op de site eigenlijk onze winkel is, en de verkiezing vindt iedere dag plaats. Mensen beoordelen ons dagelijks op performance, en op wat we tegen ze zeggen in de commercials.’

Negatieve word-of-mouth gaat snel online: ‘Als we mensen teleurstellen, jagen ze je op en word je direct veroordeeld. Op een manier zoals consumenten nooit eerder hebben gedaan.’

Sociaal luisteren is voor merken de belangrijkste manier geworden om positieve en negatieve buzz te ontdekken. Het P&G-merk Tide onderhoudt bijvoorbeeld een ‘nieuwsdesk’ die constant buzz monitort en het gesprek aangaat wanneer dat moet.

‘Social media is ’s werelds focusgroep’, aldus Pritchard: ‘Twitter is ‘always-on’, het is een real-time conversatie. We luisteren meer dan dat we praten in social media.’

Tide bijvoorbeeld speelde handig in op het feit dat er waspoeder werd gebruikt om op te ruimen nadat er olie was gelekt en in brand gevlogen tijdens een Nascar-race, in februari van dit jaar. Het merk plaatste onder andere advertenties op social mediaplatforms, binnen 72 uur na de gebeurtenis.

En tijdens de Olympische Spelen ontwikkelde P&G binnen 1 dag speciale televisiecommercials, om het succes van 2 atleten te vieren. Dankzij de vele tweets over die atleten.

Creativiteit onontbeerlijk
Real-time marketing zorgt dan wel voor nieuwe kansen, maar creativiteit is hierbij onontbeerlijk, aldus Pritchard. Volgens hem speelt creativiteit een vitale rol in het vertalen van social media-buzz in een meer tastbare vorm.

Pritchard: ‘Zaken gaan verkeerd als je creativiteit vergeet. Ons businessmodel is gebaseerd op insights. En insights zorgen voor creativiteit en innovatie. Dit essentiele element wordt vergeten als het er alleen maar om gaat om consumenten te lokken bij polls.’

Pritchard: ‘P&G kijkt naar big data, maar werkt ook samen met marktonderzoekers en antropologen, om vragen te beantwoorden als ‘Wat hebben mensen echt nodig van dit product’, en ‘wat betekent dit product nu echt voor mensen’.’

(via Warc)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in