Overslaan en naar de inhoud gaan

Reality check in Dutch Design

Adformatie vroeg enkele designers rond de Dutch Design Week, die morgen begint, hun kijk te geven op het vak nu. Garech Stone van The…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adformatie vroeg enkele designers rond de , die morgen begint, hun kijk te geven op het vak nu. Garech Stone van – die tot afgelopen lesjaar aan het hoofd van de afdeling Man and Communication aan de Design Academy Eindhoven stonden – trapt af.

related partner content for mobile comes here

Design gaat al lang niet meer alleen over het ontwerpen van een stoel of lampje. Wat zijn de (onvoorziene) trends op dit moment – en welke implicaties hebben ze op het communicatie-vak?
‘You’re right. In the world of design, there has been a seismic shift from the frivolous and the fanciful to design that really matters. Design that actually adds value: economic, cultural or social value. Design that is accessible and relevant. For perhaps the first time, many of the nominees in the Dutch Design Awards are real assignments that service the needs of real people , as opposed to vanity experiments funded by cultural grants.
‘From , this “reality check” has also taken place in Design Academy Eindhoven. Unlike five years ago, the current crop of graduates are better prepared and equipped for the real world (or, dare I say it, "the marketplace"). Aside from their superb critical, conceptual and provocative minds, they also possess a healthy dose of empathy and realism. In particular, please check out the work from the Department of Man and Communication. These projects are definitely more inclusive and accessible…’

Wie zijn de NKOTB (new kids on the block)? En waarom?
'The new kids are designers like Dave Hakkens, with EasyFuneral and with "Het Grote Sex Boek" – two graduates from the Department of Man and Communication at the Design Academy Eindhoven – who are not afraid to share their ideas and plug into the collaborative power of the internet. These are designers uncontaminated by ego. Designers who prefer to put their projects in the limelight and not themselves.'

En bestaat Dutch Design nog?
'If "Dutch Design" is characterized by traits such as adventure, singularity, quirkiness and wit – then yes. But, today Dutch Design has also embraced a sense of reality. Just look at the work of Daan Roosegaarde or . Even, Marcel Wanders is making stuff for Marks & Spencer. One could say, Dutch Design has moved from the superficial to the super-real, from the exclusive to the inclusive.'

In de komende Adformatie staat een uitgebreid interview met .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in