Overslaan en naar de inhoud gaan

[Poll] Rotterdamse zoenposters zijn een goed campagnemiddel tegen huwelijksdwang

Of zijn ze stigmatiserend en schieten ze het doel voorbij?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De postercampagne van de gemeente Rotterdam voor vrije partnerkeuze heeft tot veel ophef geleid. Op de affiches staan onder anderen een moslima en joodse man zoenend voor de Erasmusbrug. ‘In Nederland kies je je partner zelf’, is de begeleidende tekst, en: ‘Voel jij je vrij om te kiezen?

related partner content for mobile comes here
zoenposter1.jpg
zoenposter1.jpg

 

Pal voor vrije partnerkeuze

 

De gemeente wil uitdragen pal te staan voor vrije partnerkeuze, vertelde Leefbaar Rotterdam-wethouder Ronald Schneider bij lancering van de campagne. ‘Een moslima die verliefd wordt op een joods jongen zou zich niet geremd moeten voelen om bij hem thuis te komen, hand in hand met hem over straat te gaan, met hem te zoenen voor de Erasmusbrug.' 

 

Voorstanders vinden dat de campagne een belangrijk signaal afgeeft. De gemeente laat zien dat ze achter de zelfbeschikking van vrouwen staat.

 

Stigmatiserend en meer onbegrip

 

Critici vinden de affiches daarentegen stigmatiserend en geen oplossing bieden. Ze zouden vooral weerstand oproepen bij de doelgroep, iets wat de boodschap teniet doet. Ook zou het niet helpen om een geloof eruit te halen en zo direct te benoemen. Huwelijksdwang komt ook in veel andere gemeenschappen voor. De campagne draag alleen maar bij aan nog meer onbegrip.

 

Wat vindt de communicatieprofessional?

 

Wat vind jij als communicatieprofessional van de posters? Zijn die een goed middel om een dergelijke boodschap over het voetlicht te krijgen? Of brengen ze het doel – een vrije partnerkeuze – eerder verder weg dan dichterbij.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in