Overslaan en naar de inhoud gaan

Past Unilever wel op de schijf van vijf?

YataYata heeft voor de rubriek Gezond Leven een game overgenomen van het Voedingscentrum, het Schijf van Vijf-spel. De tekst die er bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

heeft voor de rubriek Gezond Leven een game overgenomen van het Voedingscentrum, het Schijf van Vijf-spel. De tekst die er bij hoort, is echter flink onder handen genomen.

related partner content for mobile comes here

Op de site van het staat veel informatie over gezond en gevarieerd eten, en ter ondersteuning van de boodschap is een ontworpen waarbij je goede voeding op de schijf van vijf moet plaatsen. Natuurlijk komt het irritant wijzende vingertje van het voorlichtingsbureau om de hoek kijken (eet niet verkeerd, anders loopt het heel slecht met je af), maar dat hoort nu eenmaal bij het Voedingscentrum.

YataYata heeft de tekst over de Schijf van Vijf voor het overgrote deel letterlijk overgenomen, maar woorden en zinnen als 'Veel mensen eten te veel en verkeerd', 'obesitas', 'hart- en vaatziekten', 'diabetes' en 'kanker' staan hier niet in de tekst. Begrijpelijk als je fabrikant bent van producten als de Mora-kroket, Hertog IJs, rookworsten van Unox en sauzen van Calve. Allemaal producten die niet op de Schijf van Vijf thuis horen.

De volgende zin laat YataYata wel staan: 'Voedingsmiddelen zoals sausen, snacks, koek, snoep en gebak zijn niet opgenomen in de Schijf van Vijf. Dit is omdat ze minder belangrijk zijn voor het leveren van voedingsstoffen. Wel zorgen de meeste van deze producten al snel voor te veel calorieën.'

Ik begrijp ook wel dat fabrikanten van vettigheden een positief beeld willen neerzetten, en natuurlijk zijn niet alle merken van Unilever caloriebommetjes, maar het blijft raar. De schijf van vijf past niet op YataYata. Je kunt dan wel sites volschrijven over groente en fruit en dat het zo gezond voor je is, maar dan zou je ook producten moeten aanbieden die daarbij passen. Becel? Dat is maar boter, en Slimfast telt niet. Kun-nen ze dus bij Unilever de foute merken niet beter een beetje minder fout maken, dan de aandacht verleggen naar lifestyle?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in