Overslaan en naar de inhoud gaan

Het einde van het massa A-merk nabij?

In het juni-nummer van het Tijdschrift voor Marketing een opvallend verhaal van Roland van Kralingen (ex-Positioneringsgroep en nu High…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het juni-nummer van het Tijdschrift voor Marketing een opvallend van Roland van Kralingen (ex-Positioneringsgroep en nu High Value) en Caroline Mouwens (manager private label development van Ahold).
Ze betogen dat het massa A-merk steeds meer moeite heeft om de consument voldoende meerwaarde te bieden. Het einde lijkt dan ook nabij, betogen ze.

related partner content for mobile comes here

Wat is er aan de hand?

Het massa A-merk blijkt nauwelijks in staat om de 'commodity trap' en de huismerkontwikkeling van de retailers voor te blijven. Er is volgens hen dan ook een nieuw merk in opkomst: het private brand.
Dat is een exclusief huismerk met alle kenmerken van een A-merk.

Van Kralingen en Mouwens betogen dat massa A-merken lange tijd in staat zijn geweest om een aanzienlijke price premium ten opzichte van B- en huismerken te vragen. De hogere prijs werd gerechtvaardigd door de meerwaarde die het massa A-merk voor de consument creëerde. Veel van deze typische kenmerken van het A-merk lijken echter kracht en waarde te verliezen.

Op de eerste plaats omdat kwaliteit is niet langer een exclusieve eigenschap is. Value brands hebben op dat gebied de afgelopen jaren een behoorlijke inhaalslag gemaakt.

Verder lijkt de identificatierol van het massa A-merk te verzwakken. Consumenten gebruiken massa A-merken steeds minder om uitdrukking te geven aan hun gewenste identiteit.

De meest gevaarlijke ontwikkeling voor de massa A-merken is echter de creatie van zogeheten private brands. Een private brand is een exclusief voor een retailketen gecreëerd merk.

Dit concept is zeer bedreigend voor de massa A-merken, betogen Van Kralingen en Mouwens.

Ook zien ze weinig mogelijkheden voor het massa A-merk om aan dit doemscenario te ontsnappen.
Is dat echt zo? Wat denk je?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in