Overslaan en naar de inhoud gaan

P&G krabbelt overeind

De overname van Gillette in 2005 lijkt Procter & Gamble geen windeieren te leggen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Procter & Gamble staat te boek als marketingmachine zonder weerga en walhalla voor marketeers. Toch ging het rond de eeuwwisseling even wat minder: omzet en winst kelderden, het aandeel P&G dus ook. Topman Alan Lafley greep hard in. Hij verkocht merken die weinig tot geen winstbijdrage genereerden, waaronder Sunny Delight, Punica, Jif, Sure, Oxydol en Pert Plus. Momenteel kijkt hij kritisch naar de prestaties van Duracell en Braun, die achterblijven bij de markt.

related partner content for mobile comes here

P&G kocht ook in. Allereerst Clairol en Wella. En in 2005 Gilette, à raison van 57 miljard dollar. Met Gillette haalde het concern een nieuwe doelgroep binnen: de man. En daarmee ook nieuwe marketingkennis.

De aankoop resulteert nu in nieuwe P&G-producten voor mannen en nieuwe Gillette-producten voor vrouwen. Ondertussen handhaaft P&G zijn status van ’s werelds grootste fmcg-adverteerder. Werd in 2006 voor 6,8 miljard dollar geadverteerd, dit jaar wordt het naar verwachting 7,5 miljard dollar. Het concern heeft de wind weer in de rug: de aandelenkoers heeft zich aardig hersteld.

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in