P&G krabbelt overeind


Procter & Gamble staat te boek als marketingmachine zonder weerga en walhalla voor marketeers. Toch ging het rond de eeuwwisseling even wat minder: omzet en winst kelderden, het aandeel P&G dus ook. Topman Alan Lafley greep hard in. Hij verkocht merken die weinig tot geen winstbijdrage genereerden, waaronder Sunny Delight, Punica, Jif, Sure, Oxydol en Pert Plus. Momenteel kijkt hij kritisch naar de prestaties van Duracell en Braun, die achterblijven bij de markt.
P&G kocht ook in. Allereerst Clairol en Wella. En in 2005 Gilette, à raison van 57 miljard dollar. Met Gillette haalde het concern een nieuwe doelgroep binnen: de man. En daarmee ook nieuwe marketingkennis.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe aankoop resulteert nu in nieuwe P&G-producten voor mannen en nieuwe Gillette-producten voor vrouwen. Ondertussen handhaaft P&G zijn status van ’s werelds grootste fmcg-adverteerder. Werd in 2006 voor 6,8 miljard dollar geadverteerd, dit jaar wordt het naar verwachting 7,5 miljard dollar. Het concern heeft de wind weer in de rug: de aandelenkoers heeft zich aardig hersteld.
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid