Oranje Actie Teller EK2012 gestart
Het warm lopen voor het EK 2012 wordt steeds zichtbaarder. Met de Oranje Actie Teller willen we steeds actueel inzicht geven welke nationale EK/Oranje activatie campagnes starten. Veel sponsors van UEFA EURO 2012 en Oranje zijn al actief met activatie campagnes. Wat zijn de eerste EK2012 trends die we kunnen waarnemen op inhaak activiteiten rond EK/Oranje?
Over een kleine 50 dagen begint het EK in Polen en Oekraïne. Een goed moment om te kijken of bedrijven al inhaken op het EK2012. Verse Reclame en Activate&Co gaan een samenwerking aan om alle acties rondom het EK 2012 te verzamelen, onder de naam Oranje Actie Teller. Beide partners zullen structureel inzicht geven in inhaakacties rond de EK en Oranjebeleving.
De Oranje Actie Teller wordt eveneens gebruikt om een selectie van de EK-activaties te onderzoeken bij de consument.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaActuele Oranje Actie Teller
Als startpunt is in kaart gebracht welke EK-activatiecampagnes er nu al lopen bij de officiële sponsors van het Nederlands Elftal, te weten Unilever (Lipton, Calve & Rexona), Heineken, Staatsloterij, Oad, Nike, ING, PwC, Nederlandse Energie Maatschappij en Unit 4. De andere belangrijke groep bedrijven zijn de official partners van de UEFA EURO 2012, te weten: Adidas, Carlsberg, Continental, Canon, Sharp, Kia, Hyundai, Coca Cola, Castrol en McDonalds.
Op dit moment lopen er al bijna 20 activatiecampagnes inhakend op EK2012. De partners van UEFA EURO2012 zijn in dit stadium al grotendeels actief: 80% tegen 55% van de officiële sponsors van Oranje. Blijkbaar rollen internationale bedrijven eerder hun EK activatieprogramma’s uit dan de meer nationale Oranje sponsors. Opvallend in dit kader is Coca-Cola, die internationaal nu al de Olympische Spelen activeert, maar het sponsorship voor EURO2012 aan de landen overlaat die hier later mee begint.
Eerste EK2012 trends
Wat zijn de eerste trends die waar te nemen zijn op activatie gebied:
• Sponsors ontwikkelen steeds vaker een eigen activatieplatform of domein dat unieke content en interactiemogelijkheden biedt, om zo het EK sponsorship relevante lading te geven. Voorbeelden zijn: Sharp Fanlab, Castrol Edge EURO 2012 winner calculator.
• Verschuiving naar meer langere termijn activatieprogramma’s rond het sponsorship die blijkbaar ook veel eerder van start gaan. Bijvoorbeeld: Unit4 gouden wissel, Kia 5tegen5 toernooi.
• Steeds meer official sponsors zetten meerdere activatieactiviteiten, al of niet gericht op specifieke doelgroepen, in om maximaal gebruik te maken van hun sponsorship. Bedrijven die nu al meerdere acties hebben lopen zijn Carlsberg, Kia, ING en Castrol.
• Facebook is het nieuwe call to action medium bij uitstek. Een groot aantal sponsoractivaties is primair gefocust op Facebook, zoals Hyundai, Lipton, Kia en Carlsberg.
• Zeker op het gebied van Apps worden veel toepassingen verwacht. Carlsberg trapt als eerste af met de official UEFA EURO 2012 App met latest news, fixtures & games.
• Veel acties met ‘kans op UEFA EURO2012 tickets’ of ‘word ballenjongen bij de komende Oranje oefenwedstrijden’.
Op Oranje Barometer.nl staan alle lopende activatie campagnes en de Oranje Actie Teller staat nu op ruim 20. Zeker met Koninginnedag voor de boeg, waar veel niet officiele sponsors hun Oranje activatie programma starten, belooft dat er nog veel staat te gebeuren. De Oranje Actie Teller van WK 2010 stond op ruim 150 benieuwd of we hier overheen gaan! Mocht je EK/Oranje activatie campagnes spotten die nog niet in de Oranje Actie Teller staan tip ons dan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid