Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet online thuiswinkelen groeit naar 1,33 miljard

De omzet in de Nederlandse online thuiswinkelbranche bedroeg in het eerste half jaar van 2006 1,33 miljard euro. Dit betekent een stijging…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Blauw Research deed onderzoek middels de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2006-1’, een halfjaarlijks onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand, in opdracht van de branchevereniging voor thuiswinkeliers, Thuiswinkel.org.

related partner content for mobile comes here

Blauw Research ondervroeg hiertoe de ruim 400 leden van Thuiswinkel.org (die samen goed zijn voor 80 procent van de Nederlandse online consumentenbestedingen), en koppelde de uitkomsten aan een consumentenonderzoek (n=2000).

Uitkomsten: de online omzetgroei stijgt nog altijd substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandel bedroeg volgens het CBS 6,2 procent in de eerste helft van 2006. Het aandeel van de totale online verkopen in de eerste helft van 2006 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandel stijgt van 2,8 procent in 2005 naar 3,3 procent in de eerste helft van 2006.

‘Nog steeds zien we een forse toename in het aantal nieuwe kopers dat voor het eerst via internet een bestelling heeft gedaan’, aldus Frank Sibbel, manager E-media bij Blauw Research. ‘In de eerste zes maanden van 2006 hebben ruim 5 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, waarvan bijna 700.000 kopers voor het eerst online iets gekocht hebben’.

De groei in nieuwe kopers geeft de markt voor online shopping volgens de onderzoekers een positieve stimulans, omdat veel nieuwkomers voorzichtig beginnen en zich vervolgens doorontwikkelen naar meer ervaren online kopers die vaker en duurdere online aankopen doen.

De tevredenheid van online kopers is nog steeds hoog; 95 procent van de shoppers geeft aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over de laatste online bestelling. Dit soort positieve ervaringen leidt ertoe dat shoppers nog steeds actieve aanbevelers zijn met betrekking tot online thuiswinkelen, en andere niet-kopers ertoe overhalen ook online te gaan bestellen.

Het gemiddelde bestede bedrag per online koper is in de eerste zes maanden van 2006 , na een eerdere stagnatie, weer gestegen van € 243,- naar € 259,- veroorzaakt door een toename van bestellingen in duurdere online marktsegmenten zoals reizen, consumentenelektronica, witgoed en verzekeringen.

Meer vertrouwen in veiligheid online betalingen

Opvallend is de toename in het vertrouwen dat internetters hebben rondom veiligheid van betalen bij het doen van een online aankoop. Het aantal niet-shoppers dat de onveiligheid van betalen als grootste drempel ziet om geen online aankoop te doen is gedaald van 57 procent een jaar geleden naar 45 procent.

Ook steeds minder shoppers vinden de veiligheid van betalen een issue. Onder andere de introductie van iDEAL heeft hiertoe bijgedragen; de meerderheid van de online kopers ziet iDEAL als een veilig betaalmiddel. Aangezien de veiligheid van betalen altijd een grote drempel was voor zowel nieuwkomers als ook meer ervaren shoppers, zijn deze ontwikkelingen gunstig voor een verdere marktontwikkeling in de komende jaren.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumenten-bestedingen: ‘Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: 700.000 con-sumenten die voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd neemt ook het aanbod van webwinkels fors toe. Anders dan de Kamer van Koophandel (juni 2006: 5.100) en het CBS (augustus 2006: 3.200) schat Thuiswinkel.org het aantal Nederlandse webwinkels inmiddels op meer dan 10.000! Tenslotte zorgt ook het toenemende consumentenvertrouwen in betalen op internet voor steeds meer online bestedingen. Met name de betaalstandaard iDEAL is daar debet aan, met inmiddels een marktaandeel van zo’n 20 procent van alle online betalingen.’

Thuiswinkel Markt Monitor 2006

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro’s per jaar

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2006-1

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in