Overslaan en naar de inhoud gaan

Offline versus online winkelbeleving

Wie geen belevenissen kan verkopen, is gedoemd in commodities te handelen, prediken Pine en Gilmore in ‘The Experience Economy’. Geldt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Gewoon' en virtueel winkelen worden door de consument heel verschillend beleefd, maar vullen juist daarom elkaar uitstekend aan. Het geheim zit hem natuurlijk in goede multi-channelling, zeggen Marcel van Aalst, directeur van het Erasmus Centrum voor Interactieve Marketing en Laurens Sloot van het Erasmus Food Management Instituut.
500 Nederlanders werden ondervraagd en het blijkt dat de meeste Nederlanders winkelen in het algemeen een (zeer) aangename bezigheid vinden. Wel bestaat er een duidelijk verschil als het gaat om de achterliggende gedachte waarmee men deze activiteit verricht. Waar de zogenaamde ‘winkelliefhebbers’ (43 procent) als het ware winkelen om het winkelen en het geen enkel probleem vinden om niets te kopen, is er ook een groep consumenten die met een duidelijk doel voor ogen naar de winkels trekt. Deze groep hebben Van Aalst en Sloot gekarakteriseerd als ‘functionele shoppers’ (25 procent). Eén op de drie consumenten heeft een echte hekel aan winkelen en kan worden geschaard onder de ‘winkelhaters’. Zoals verwacht behoort het mannelijk deel van de bevolking wat vaker tot deze laatste categorie. Het al dan niet gebruiken van internet is niet van invloed.

related partner content for mobile comes here

Opvallend is dat de winkel die men het meest frequent bezoekt tegelijkertijd het minst leuk wordt gevonden, namelijk de supermarkt. Boodschappen doen lijkt dan ook niet echt een belevenis.

En hoe zit het dan met winkelen via internet? Vooralsnog lijkt deze winkelvorm niet geaccepteerd door een grote groep internetconsumenten. Allereerst is pas de helft van de Nederlandse consumenten online. Van deze groep internetgebruikers blijkt de meerderheid (57 procent) nog nooit iets online gekocht te hebben. Slechts een kleine groep van ongeveer tien procent van de internetconsumenten kan als frequente internetkoper worden aangemerkt.
Wanneer de twee vormen van winkelen met elkaar vergeleken worden, blijkt dat de online winkel het qua winkelplezier aflegt tegen zijn traditionele equivalent. De enige uitzondering hierop vormen reiswinkels. Deze worden dan ook zeer goed bezocht getuige het feit dat meer dan 60 procent van de internetconsumenten al eens een reiswinkel op het internet heeft bezocht.

In het algemeen geldt echter dat de Nederlandse consumenten uit het onderzoek ‘gewoon’ winkelen nog altijd leuker vinden dan online winkelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in