Nieuwe concurrent Nike: trendy schoenen - lage prijzen
Afgelopen week stond er in het NRC een interessant artikel. Niet helemaal nieuw, maar wel noemenswaardig.
Het artikel betrof het feit dat een bekende basketballer in de US een eigen sportschoen (StarburyOne) op de markt gaat brengen.
En wel voor 15 dollar. Het mooie is dat deze schoenen dezelfde kwaliteit hebben als Nike of Adidas (tussen de 80 en 160 euro), echter voor een fractie van de prijs.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEn dat alles met een ideële gedachte. Zijn doel: arme en jonge kinderen goedkope en trendy schoenen laten kopen die zich dan niet hoeven te schamen voor het dragen van een fout merk.
Dat moet een effect gaan hebben op de schoenenmarkt.
Deze Amerikaan Stephon Marbury speelt voor de New York Nicks en is inmiddels erg beroemd aldaar. Hij heeft een marketingman aangenomen van Nike die destijds de Air Jordan heeft ontwikkeld en gaat in het Verre Oosten goedkoop produceren.
Het verhaal erachter is erg mooi. Deze jonge sterspeler Stephon komt uit een achterstandswijk en kan als klein jongetje geen dure Nike-schoenen betalen. Stephon wil nu iets terug doen voor de armere mensen in die oude wijken. Stephon heeft inmiddels 25 familieleden te onderhouden en heeft een miljoen dollar aan Katrina gegeven.
Oftewel een toepassing in de schoenenmarkt van het businessmodel: hoge volumes, lage marges voor een betere wereld. Marketingcommunicatie komt vanuit zijn eigen scores op het veld.
De vraag is of deze Stephon met deze focus op prijs een trendy merk kan creëren. Een lage prijs en een hoge gepercipeerde waarde zijn vaak twee moelijk te verenigen begrippen in marketing.
Het gaat zeker de schoenenmarkt doen bewegen, echter hoe succesvol is zeker de vraag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid