Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe concurrent Nike: trendy schoenen - lage prijzen

Afgelopen week stond er in het NRC een interessant artikel. Niet helemaal nieuw, maar wel noemenswaardig. Het artikel betrof het feit dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week stond er in het NRC een interessant artikel. Niet helemaal nieuw, maar wel noemenswaardig.
Het artikel betrof het feit dat een bekende basketballer in de US een eigen sportschoen (One) op de markt gaat brengen.

related partner content for mobile comes here

En wel voor 15 dollar. Het mooie is dat deze schoenen dezelfde kwaliteit hebben als Nike of Adidas (tussen de 80 en 160 euro), echter voor een fractie van de prijs.

En dat alles met een ideële gedachte. Zijn doel: arme en jonge kinderen goedkope en trendy schoenen laten kopen die zich dan niet hoeven te schamen voor het dragen van een fout merk.

Dat moet een effect gaan hebben op de schoenenmarkt.

Deze Amerikaan Stephon Marbury speelt voor de New York Nicks en is inmiddels erg beroemd aldaar. Hij heeft een marketingman aangenomen van Nike die destijds de Air Jordan heeft ontwikkeld en gaat in het Verre Oosten goedkoop produceren.

Het verhaal erachter is erg mooi. Deze jonge sterspeler Stephon komt uit een achterstandswijk en kan als klein jongetje geen dure Nike-schoenen betalen. Stephon wil nu iets terug doen voor de armere mensen in die oude wijken. Stephon heeft inmiddels 25 familieleden te onderhouden en heeft een miljoen dollar aan Katrina gegeven.

Oftewel een toepassing in de schoenenmarkt van het businessmodel: hoge volumes, lage marges voor een betere wereld. Marketingcommunicatie komt vanuit zijn eigen scores op het veld.

De vraag is of deze Stephon met deze focus op prijs een trendy merk kan creëren. Een lage prijs en een hoge gepercipeerde waarde zijn vaak twee moelijk te verenigen begrippen in marketing.

Het gaat zeker de schoenenmarkt doen bewegen, echter hoe succesvol is zeker de vraag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in