Overslaan en naar de inhoud gaan

Neuromarketing blijft controversieel

Weinig vakgebieden binnen marketing zijn zo controversieel als neuromarketing. Er komen telkens nieuwe technieken bij, maar de resultaten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zelfs het uiterst serieuze vakblad Nature Neuroscience wijdde er onlangs een artikel aan: neurotechnieken toegepast binnen marketing. De conclusie? Vernietigend. ‘Niet veel meer dan een nieuw speeltje, waar wetenschappers en duurbetaalde consultants hun corporate klanten mee verblinden.’ Neurotechnieken geven inzicht in de subliminale (sub limen = onder de waarnemingsdrempel) processen in ons brein. Marketingtoepassingen vinden we ondermeer in het testen van commercials. In essentie: bij een toename van de hersenactiviteit wordt verondersteld dat een commercial blijkbaar (meer) effect heeft. Voor de liefhebbers: Functional Magnetic Resonance Imaging en Quantified Electroencephalography zijn momenteel erg populair.
Ford en Daimler testten in 2003 hun advertenties via neurotechnieken. De uitkomsten werden geheim gehouden, maar wel lekte uit dat de attentie van vrouwen toenam als er veel mensen in een advertentie optraden. En dat herkenbare muziek enorm veel invloed had op herkenning en herinnering van de commercial.

related partner content for mobile comes here

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in