Neuromarketing blijft controversieel


Zelfs het uiterst serieuze vakblad Nature Neuroscience wijdde er onlangs een artikel aan: neurotechnieken toegepast binnen marketing. De conclusie? Vernietigend. ‘Niet veel meer dan een nieuw speeltje, waar wetenschappers en duurbetaalde consultants hun corporate klanten mee verblinden.’ Neurotechnieken geven inzicht in de subliminale (sub limen = onder de waarnemingsdrempel) processen in ons brein. Marketingtoepassingen vinden we ondermeer in het testen van commercials. In essentie: bij een toename van de hersenactiviteit wordt verondersteld dat een commercial blijkbaar (meer) effect heeft. Voor de liefhebbers: Functional Magnetic Resonance Imaging en Quantified Electroencephalography zijn momenteel erg populair.
Ford en Daimler testten in 2003 hun advertenties via neurotechnieken. De uitkomsten werden geheim gehouden, maar wel lekte uit dat de attentie van vrouwen toenam als er veel mensen in een advertentie optraden. En dat herkenbare muziek enorm veel invloed had op herkenning en herinnering van de commercial.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid