Overslaan en naar de inhoud gaan

'Burgerjournalisten' belonen voor beter nieuws?

Weblogs hebben het laten afweten wat betreft de tweede terroristische aanslag in Londen, eergisteren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt althans Vincent Maher, een leraar nieuwe media aan de Rhodes University School of Journalism & Media Studies, Zuid Afrika, op zijn .

related partner content for mobile comes here

Hij heeft direct na de aanslagen een lijst gemaakt van bloggers die verslag deden van de explosies, op zoek naar actieve verslagen (en, zo geeft hij toe, naar foto's), maar kwam tot de conclusie dat de meeste postings slechts kopietjes waren.

Er was weinig sprake van echte 'burgerjournalistiek'. Maher: 'All I saw was a bunch of armchair critics and, frankly, bland repetition. I was hoping to find, easily, some pics taken by people from their phones and posted as close to live as possible.'

Hij en Steve Outingvan denken dat kleine vergoedingen voor foto's en tekst een hoop kunnen verbeteren. Dat gebeurt overigens al op een paar plekken. Daarnaast zou er een centrale plek online moeten komen met alleen goede bijdragen van burgerjournalisten.

Hoe hebben de traditionele media het op dit punt kunnen winnen van de bloggers, vraagt Maher zich af. Hij vindt het opmerkelijk dat journalisten eerder en beter materiaal hadden, zeker als je bedenkt dat journalisten in tegenstelling tot de ooggetuigen eerst naar de plek in kwestie toe moeten om verslag te doen. Speelt dan toch ervaring een rol, of was er gewoon niemand op die plek met een cameraatje in zijn of haar telefoon, die ook nog eens bedacht dat dit op een weblog moest staan?

Daarna kwam het ook niet meer goed, Maher vond via alleen maar blogs die teksten van traditionele media hadden overgenomen.
Maher schrijft op zijn blog: 'What this says to me, despite my enthusiasm for citizen journalism and the we media, is that we have a long way to go.'

Steve Outer van Poynter vindt dat het nog een beetje te vroeg is om je heel erg ongerust te maken over deze ontwikkeling, maar denkt wel dat het goed zou zijn om een centrale plek op het web in te richten voor goede burgerjournalistiek. Een portal met een echte levende editor, die het kaf van het koren scheidt en alleen de meest relevante postings met toegevoegde waarde laat zien.

Zodat de mensen met een camera in de buurt weten waar ze terecht kunnen, maar dat aan de andere kant de geinteresseerde internetbezoeker ook ergens terecht kan voor goede informatie. Zo'n voorselectie, met alleen de beste postings, biedt Technorati volgens hem (nog) niet.

En burgerjournalisten betalen voor hun fotootjes? Ook een mogelijkheid om de mensen wat actiever te maken. Fotobureau biedt al zo'n dienst, en op het Zuidkoreaanse worden amateurpics al beloond met kleine bedragen.
via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in