Netto media-bestedingen +0,4 pct in eerste halfjaar


De bestedingen kwamen uit op 1,86 miljard euro, 8 miljoen meer dan een jaar eerder. Het herstel van de mediabestedingen is broos en geldt zeker niet voor alle mediumtypen, blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2010. Er lijkt sprake te zijn van een duidelijke schifting tussen printmedia en alle overige mediumtypen.
Tv/radio
Behalve printmedia noteerden alle mediumtypen groei, al liggen de totale netto mediabestedingen nog wel onder het niveau van voor de crisis. De audiovisuele media noteerden de grootste toename van de mediabestedingen: 7,7 pct. De netto mediabestedingen aan tv daalden in het eerste halfjaar van 2009 nog met 11,8 pct. In het eerste kwartaal van 2010 namen de netto advertentie inkomsten toe met 0,9 pct en in het tweede kwartaal met 14,5 pct, de grootste toename in de afgelopen tien jaar. Hiermee komt de stijging voor tv in de eerste zes maanden van 2010 uit op 9 pct.
Ook radio zag de netto advertentie-inkomsten stijgen met 3,7 pct, de netto mediabestedingen aan bioscoop bleven gelijk. Hiermee komt het cluster uit op een groei van 7,7 pct, waardoor het marktaandeel in de totale netto mediabestedingen groeide van 25,5 pct in de eerste zes maanden van 2009 naar 27,4 pct in het eerste halfjaar van 2010.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Print
De mediumtypen dagbladen en vak- en managementbladen zijn deels afhankelijk van de inkomsten uit personeelsadvertenties en zagen, ondanks een afname van de daling op de personeelsadvertentiemarkt, de netto mediabestedingen afnemen met respectievelijk -8,0 pct en -14,1 pct. De netto advertentie-inkomsten van publiekstijdschriften bleven nagenoeg gelijk (-0,1 pct). Alleen huis-aan-huisbladen noteerden groei binnen de printmedia (0,7 pct). Hiermee kwam het cluster printmedia uit op een daling van 5,2 pct over de eerste zes maanden van 2010. Als gevolg van deze ontwikkelingen nam het aandeel van printmedia in de totale netto mediabestedingen af tot 45,5 pct, zo meldt Nielsen. In de eerste zes maanden van 2009 was dit aandeel nog 48,2 pct.
Internet
Ook de netto mediabestedingen aan internet zitten boven het niveau van 2009. De grootste groei vond plaats in de categorie ‘overig’ waarbinnen email, mobile en games vallen. Deze categorie heeft een marginaal aandeel, maar zal naar verwachting harder groeien dan de meer traditionele vormen van internetadverteren. De tweede grote groeier binnen internet, search, zag de netto mediabestedingen toenemen (5,0 pct) en komt hiermee uit op een aandeel van 54% in de totale internetbestedingen. Ook display en classifieds zagen de netto mediabestedingen weer toenemen, met respectievelijk 1,3 pct en 0,9 pct.
Out of home
Het mediumtype out of home toont tekenen van herstel, maar dat geldt niet voor alle vormen van adverteren binnen out of home. De bestedingen aan abri’s namen toe, evenals die van de categorie ‘overig’. Binnen die laatste categorie vallen onder andere reclamemasten en digital out of home media. Met name de bestedingen aan reclamemasten groeiden sterk. De stijging bij abri’s en overig compenseren de dalende mediabestedingen aan billboards en vervoer. In de eerste zes maanden van 2010 namen de netto mediabestedingen aan out of home toe met 4,5 pct wat goed is voor een marktaandeel van 4,4 pct in de totale netto mediabestedingen.
Nielsen Media Nederland verwacht dat de bestedingen in het derde kwartaal, mede door een aantrekkende arbeidsmarkt, op een iets hoger niveau komen dan in het eerste halfjaar, Bert Niewold, commercieel directeur van Nielsen Media Nederland schat die groei op 0,6 pct, 'Het vierde kwartaal kan dan voor een opleving zorgen. Op basis van het eerste halfjaar en de economische verwachtingen voor de rest van dit jaar verwacht Nielsen voor geheel 2010 een groei van de totale netto mediabestedingen van 0,7 pct.'
De basis voor de genoemde bestedingscijfers wordt gevormd door een onderzoek dat Nielsen houdt onder media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het afgelopen halfjaar. Daarnaast wordt gebruikt gemaakt van de geaggregeerde gegevens die door diverse brancheorganisaties/uitgevers periodiek worden verzameld. De productiekosten voor advertenties zijn in het onderzoek niet meegenomen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid