Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander leent voor alledaagse uitgaven

Acht procent van de consumenten in de leeftijd van 18 tot 65 jaar heeft een lening afgesloten om rond te kunnen komen voor alledaagse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

42 procent van de Nederlanders spaart om financiële ruimte te creëren voor het dagelijks leven in mindere tijden. Ongeveer een kwart van de mensen die nog nooit hebben geleend (23 procent), zouden dit eventueel wel doen voor de kosten die kinderen met zich meebrengen.

related partner content for mobile comes here

Tweederde van de Nederlanders overweegt in de eerste helft van dit jaar een grote financiële uitgave te doen. Die uitgave wordt dan gedaan om op vakantie te gaan (33 procent), nieuwe meubels te kopen (16 procent) of nieuwe huishoudelijke apparaten aan te schaffen (14 procent). De woning verbouwen of een nieuwe auto kopen worden ook genoemd als grote uitgave (beide 13 procent).

70 procent van de Nederlanders heeft wel eens een lening afgesloten voor een grote uitgave, in de meeste gevallen om een auto aan te schaffen (53 procent) of voor een hypotheek (50 procent). Mannen (75 proncet) sluiten vaker een lening af dan vrouwen (65 procent). Zowel de leners (consumenten die al eerder een lening hebben afgesloten) als de niet-leners (consumenten die nog niet eerder hebben geleend, maar dat mogelijk in de toekomst wel gaan doen) geven de voorkeur aan een looptijd van drie tot vijf jaar voor een lening. Voor de kosten van kinderen wordt liever gespaard, 44 procent legt hier geld voor opzij.

Mannen blijken meer te sparen voor materiële zaken, bijvoorbeeld voor een boot, aandelen of tweede woning. Vrouwen sparen voor immateriële of kleine materiële zaken, zoals een reis, vakantie, meubels, een bruiloft. Maar ook voor plastische chirurgie, zo blijkt uit het onderzoek: 14 procent legt hier geld voor opzij.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder vijfhonderd Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in