Mobiel speelt belangrijke rol in de terugkeer van Arcade Games
Dit weekend wordt in het Hilversumse Beeld&Geluid de Retro Game Experience georganiseerd. De drukte op de eerste dag geeft goed aan dat (Retro) Arcade Games helemaal terug zijn. Vooral het businessmodel lijkt omarmt door mobile game ontwikkelaars.
Arcadeverzamelaars vanuit heel Europa komen dit weekend naar Hilversum en brengen maar liefst 50 arcadekasten bijeen in een volledig nagebouwde retro-arcadehal. Grote namen zoals Pacman, Outrun, Donkey Kong en Space Invaders ontbreken uiteraard niet.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaArcadegames zijn in hun fysieke vorm bijna verdwenen, maar het verdienmodel vertoont opvallende gelijkenissen met de populaire social en mobile free-to-play games van tegenwoordig. Veel arcadegames konden pas uitgespeeld worden als er extra guldens in de kast werden gegooid. Een groot aantal hedendaagse (mobile) games passen een soortgelijk model toe, waarbij het spel pas volledig kan worden ervaren als er extra betaald wordt voor (vaak noodzakelijke) content.
Steven Saunders (Gamekings) leidde de paneldiscussie met Peter Driessen (CEO Spil Games), Melinda Jacobs (Onderneemster en User experience designer), David Nieborg (game onderzoeker/ Journalist) en Eric Diepeveen (game designer Stolen Couch Games) over de verschillende businessmodellen in games. Console games waar de consument 60 euro voor moeten betalen, hebben hun langste tijd gehad. We gaan naar freemium modellen toe die we nu veel al op mobiel zien. In de discussie komt goed naar voren hoe groot de impact van mobiel is op de game industrie. Grote spelers zoals Zynga (Farmville) en Rovio (Angry Birds) zijn door het mobiele platform groot geworden. Volgens Spil Games oprichter Peter Driessen draaien deze game ontwikkelaars echter vaak op 1 succes, waar de succesformule geheel wordt uitgemolken. Angry Birds is daar een goed voorbeeld van. Gevaar is dat je als bedrijf meer op analytics gaat focussen in plaats van de user experience. Naar een bepaald moment zal de consument zich tegen je keren. Creativiteit moet volgens Driessen daarom voorop staan om op langer termijn als bedrijf succesvol te zijn.
Ik vroeg aan Peter Driessen of Spil Games wel zo makkelijk de stap van desktop naar mobiel kan maken. Op mobiel worden immers games vooral gespeeld via de app store en niet via de browser. Volgens Driessen is inderdaad het ecosysteem anders. Momenteel maken steeds meer consumenten gebruik van tablets en smartphones, waardoor het voor Spil steeds lastiger wordt om het aantal desktop gebruikers op pijl te houden. Steeds meer browser games worden in HTML5 gemaakt en zijn 'touch ready'. De oprichter van Spil Games verwacht dat mobiele gebruikers uiteindelijk gaan gamen via hun mobiele browser. Dit is een overgang die ook jaren terug bij de pc is gemaakt.
Spil Games verdient haar geld middels advertising. Kan Spil Games dit zelfde model 1-1 doorzetten naar de mobiel? Volgens Peter Driessen is dit door het gebruik van HTML5 geen probleem.
Vandaag is de Retro Game Experience nog te bezoeken.
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid