Overslaan en naar de inhoud gaan

Middelenmoe

Soms is de inzet van alternatieve media ook meteen het doel ervan. Ik verwijs maar even kort naar de gigantische paaldanseres die bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Soms is de inzet van alternatieve media ook meteen het doel ervan. Ik verwijs maar even kort naar de die bij London Gatwick in een weiland van 9000 vierkante meter is gemaaid. De free publicity leverde de afzender (een erotische website) een naamsbekendheid op die met reguliere budgetten niet te evenaren was geweest. Leuk gedaan. Als ik om me heen kijk zie ik echter ook veel voorbeelden van adverteerders die ‘lekker gek’ ook eens wat anders wilden met hun budget. Creatief met middelen. En daar word ik soms heus een beetje moe van.

related partner content for mobile comes here

De tijd van een overzichtelijk, verzuild medialandschap met twee TV netten ligt ver achter ons. Heerlijk lijkt het me, in retrospect, om in die tijd te opereren: ‘zeg me wat uw doelstelling is en ik doe u eenduidig een voorstel voor media-invulling’. Maar het aanbod is verbreed. Gediversifieerd zowel in middelen als in doelgroep. En de consument is meegegroeid. Die schrikt niet meer van pop-ups, zapt wel of niet weg van de commerciële blokken en gruwt niet van logo’s op hekjes, handvatten, bootjes of fietsen. Meer media, meer kanalen, meer rollen. Mensen acteren zakelijk en privé op een veelvoud van assen, waardoor de adverteerder ‘waste’ principieel lijkt te moeten accepteren. De ultieme mediamix bestaat niet meer.

Menig communicatiemanager weet in die jungle aan mogelijkheden vaak niet meer wat relevant is en wat niet. Kruimelt erop los, want ‘gewoon’ rondje kranten en RTV is tegenwoordig not done. Terecht hoor, vaak. Maar evenzo vaak uit het niets gegrepen. Gekke fratsen, briljante sites en kunstzinnige vindingen. Dragen ze significant bij aan de doelstellingen? Meestal niet. In het geval van de paaldanseres wel. Ach heren en dames (media)creatieven: doe mij graag één briljant idee en anders gewoon een goed en bewezen mediaplan met een duidelijk effectief bereik.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in