Kleine wijnwebwinkels favoriet
Dat is de conclusie van marketingbureau Depascor, gebaseerd op de uitkomsten van de wijnwebwinkelwedstrijd die werd gehouden door wijnportal By The Grape. Bijna drieduizend wijnliefhebbers brachten hun stem uit tijdens de wedstrijd. Ze beantwoordden ook vragen over online aankopen op internet.
Het ontbreken van persoonlijk contact en de bezorgkosten worden genoemd als grootste nadelen van online wijn kopen. Daar ziet Depascor kansen voor webwinkeliers. 'Geen van de sites weet echt een doelgroep aan zich te binden', zegt Maarten Roelofs, onderzoeker bij Depascor. 'Sommige winkels experimenteren wat met sociale media zoals Twitter, ze springen niet in op de mogelijkheid om liefhebbers samen van wijn te laten genieten. Denk eens aan de mogelijkheid om via de website vrienden of kennissen te benaderen. Of de bezorgkosten te delen met de buren.'
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaWijnwinkels houden zich bijna niet bezig met online marketing. Roelofs: 'Ik zie bijna geen banners of andere manieren om te laten weten dat de site bestaat. Dat verbaast me, vooral bij de grote jongens. Terwijl je aan de site kunt zien dat er veel geld tegenaan is gegooid, besteden ze hier nauwelijks aandacht aan. Grote uitzondering is natuurlijk Albert Heijn.'
Ruim eenderde van de deelnemers noemde ‘gemak’ het grote voordeel van digitaal winkelen. Ook het assortiment (26 procent) en een scherpe prijs (21 procent) speelde een belangrijke rol. Vooral grote wijnwinkels kunnen zich onderscheiden door zo’n breed assortiment, merkt Roelofs op. Maar de wijnwebwinkelwedstrijd laat zien dat kleine webwinkels het grote bedrijven knap lastig kunnen maken, want in de top 5 staan vier kleine winkels.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid