"I just hate Stupid!"
Managementgoeroe Tom Peters was gisteren in NL om ons nog eens te herinneren aan zijn gedachtegoed. Echt nieuw was het niet maar de man blijft toch een bron van inspiratie.
“Excellence in execution is the bluest of all oceans” brult hij door de zaal. Geen lange strategietrajecten dus maar het leveren van directe toegevoegde waarde aan mensen van vlees en bloed. “Simple, stupid!”.
"The Obvious"
Vaak zijn het kleine inzichten die een enorme verandering teweeg kunnen brengen. Dingen die voor de hand liggen en eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden. Hiervoor is het nodig dat je weet wat je klanten nu eigenlijk echt willen. In de USA heeft een onderzoek plaatsgevonden naar wat klanten belangrijk vinden bij verblijf in een ziekenhuis: in de top 15 komt niets voor dat met gezondheid te maken heeft. Niets! Het gaat allemaal over interactie met het personeel, een intiemere omgeving en algemene dienstverlening zoals een routebeschrijving als je voor het eerst komt. Claims tegen artsen zouden met 60% teruggebracht kunnen worden als zij beter zouden communiceren, of fouten zouden kunnen toegeven en excuses zouden aanbieden. Menselijkheid is gratis...
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Professionele dienstverleners weten dat de eerste en laatste interactie met de klant het belangrijkste is. Die worden namelijk onthouden. Om die reden orchestreert Disney met chirurgische precisie haar parkeerparken! Een idee gebouwd op inzicht en niet op strategie.
Kansen liggen ook in alternatieve verpakkingen die vaak een nieuwe markt aanboren in plaats van te kanabaliseren. Walmart vergrootte de winkelwagentjes en zorgde er zo voor dat klanten met een volumineuze aankoop niet direct doorliepen naar de kassa.
"Celebrate Failure"
Experimenteren mag, of moet zelfs volgens Tom Peters. “You miss a 100% of the shots you don’t take”. Van een mislukking krijg je nooit spijt, van een gemiste kans wel.
Bij de implementatie van relatief kleine veranderingen is de kans op negatieve PR ook klein.
"Pick the right Target"
Verder maakte hij zich weer druk over de onterechte focus van bedrijven op mannen 18-34. Een doelgroep die rap in aantal afneemt en economisch gezien voornamelijk interessant is voor de bier- en snackindustrie. Het zijn vrouwen en senioren die de aandacht verdienen door hun aankoopkracht maar deze nog veel te weinig krijgen. Beide groepen nemen op heel andere basis beslissingen dan mannen van 18-34. Op dit vlak valt nog heel veel te leren en te veranderen. “This is the truest of all truths, so don’t be stupid, stupid”!.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid