Het verlangen naar uniekheid
Internet geeft nieuwe invulling aan het masscustomizationconcept: consumenten kunnen op steeds meer websites standaardproducten volledig op eigen maat snijden. Personal masscustomization. Een voorbeeld is Nike iD – ‘iD’ staat voor I decide – waar je voor redelijke bedragen schoenen, tassen en andere producten (inclusief horloges) geheel naar eigen smaak kunt vormgeven. Je kunt zelfs een woord op het product laten zetten.
De site - nikeid-nike.com – is schitterend vormgegeven en ongetwijfeld verslavend voor veel mensen. Nike iD is al eind 2001 gecreëerd, maar de verkoop is altijd beperkt gebleven (1 procent van de totale omzet). De laatste maanden boomt Nike iD echter. Site en concept worden dit jaar verder uitgebreid. Het wekt geen verbazing dat deze customizationmogelijkheden nu nog vooral in de mode(accessoires)hoek worden geboden. Laure Le Caïnec, directeur internationale marketing van tassenmaker Longchamp (longchamp.fr), waar klanten Longchamps topmodel Le Pliage zelf kunnen vormgeven: ‘La rareté est un vrai argument de vente.’ In piekperioden verkoopt Longchamp online meer dan 5000 tassen per maand.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: L’Expansion. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid