Overslaan en naar de inhoud gaan

Het verlangen naar uniekheid

Internet geeft een nieuwe impuls aan een oud idee: customized standaardproducten. Wie betaalt, bepaalt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internet geeft nieuwe invulling aan het masscustomizationconcept: consumenten kunnen op steeds meer websites standaardproducten volledig op eigen maat snijden. Personal masscustomization. Een voorbeeld is Nike iD – ‘iD’ staat voor I decide – waar je voor redelijke bedragen schoenen, tassen en andere producten (inclusief horloges) geheel naar eigen smaak kunt vormgeven. Je kunt zelfs een woord op het product laten zetten.

related partner content for mobile comes here

De site - – is schitterend vormgegeven en ongetwijfeld verslavend voor veel mensen. Nike iD is al eind 2001 gecreëerd, maar de verkoop is altijd beperkt gebleven (1 procent van de totale omzet). De laatste maanden boomt Nike iD echter. Site en concept worden dit jaar verder uitgebreid. Het wekt geen verbazing dat deze customizationmogelijkheden nu nog vooral in de mode(accessoires)hoek worden geboden. Laure Le Caïnec, directeur internationale marketing van tassenmaker Longchamp (longchamp.fr), waar klanten Longchamps topmodel Le Pliage zelf kunnen vormgeven: ‘La rareté est un vrai argument de vente.’ In piekperioden verkoopt Longchamp online meer dan 5000 tassen per maand.

Bron: L’Expansion. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in