Het meten van ROI in social media
De bureaus zetten het onderzoek uit op Facebook, Twitter en Linkedin, dus de uitkomsten zijn wat gekleurd. 457 respondenten reageerden op de vragen.
De meeste gebruikte kwantitatieve meettechnieken kijken vooral naar het aantal mensen dat reageert op de campagne.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuBijna alle technieken (93 procent) meten het aantal bezoekers of het aantal page views, 85 procent telt het aantal gegenereerde fans/followers. 79 procent meet hoeveel traffic naar de corporate site de social mediacampagne opleverde.
Andere populaire metrics meten gegenereerde leads (72 procent) en conversie van nieuwe klanten (58 procent). Weer andere technieken kijken naar acties, zoals het aantal reacties (71 procent) en gedeelde links (55 procent).
Kwalitatieve meetmethoden kijken naar relaties. Marketeers willen met name weten wat de impact van een social mediacampagne heeft op de relaties die ze hebben met consumenten. 84 procent meet daarom de stijging van dialogen met prospects en consumenten, en 68 procent kijkt of en hoeveel bestaande relaties zijn verstevigd. 57 procent meet retentie, 43 procent meet de ratio van negatieve tot positieve relaties met prospects en consumenten.
29 procent van de respondenten zegt overigens dat ze positieve ROI moet laten zien om de social mediaprogramma’s te kunnen continueren. 43 procent hoeft geen doelen te verbinden aan de ROI-cijfers, 21 procent meet geen ROI, 6 procent weet het niet.
87 procent van de ondervraagde bedrijven maakt gebruik van Linkedin als onderdeel van hun social mediastrategie. 84 procent gebruikt Twitter, 78 procent Facebook.
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid