Overslaan en naar de inhoud gaan

Het meten van ROI in social media

Er zijn veel verschillende manieren om de return on investment van social media-campagnes te meten. De Amerikaanse bureaus King Fish Media…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bureaus zetten het onderzoek uit op Facebook, Twitter en Linkedin, dus de uitkomsten zijn wat gekleurd. 457 respondenten reageerden op de vragen.

related partner content for mobile comes here

De meeste gebruikte kwantitatieve meettechnieken kijken vooral naar het aantal mensen dat reageert op de campagne.

Bijna alle technieken (93 procent) meten het aantal bezoekers of het aantal page views, 85 procent telt het aantal gegenereerde fans/followers. 79 procent meet hoeveel traffic naar de corporate site de social mediacampagne opleverde.

Andere populaire metrics meten gegenereerde leads (72 procent) en conversie van nieuwe klanten (58 procent). Weer andere technieken kijken naar acties, zoals het aantal reacties (71 procent) en gedeelde links (55 procent).

Kwalitatieve meetmethoden kijken naar relaties. Marketeers willen met name weten wat de impact van een social mediacampagne heeft op de relaties die ze hebben met consumenten. 84 procent meet daarom de stijging van dialogen met prospects en consumenten, en 68 procent kijkt of en hoeveel bestaande relaties zijn verstevigd. 57 procent meet retentie, 43 procent meet de ratio van negatieve tot positieve relaties met prospects en consumenten.

29 procent van de respondenten zegt overigens dat ze positieve ROI moet laten zien om de social mediaprogramma’s te kunnen continueren. 43 procent hoeft geen doelen te verbinden aan de ROI-cijfers, 21 procent meet geen ROI, 6 procent weet het niet.

87 procent van de ondervraagde bedrijven maakt gebruik van Linkedin als onderdeel van hun social mediastrategie. 84 procent gebruikt Twitter, 78 procent Facebook.

Bron: Marketingcharts

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in