Het geheim van leuke reclame


Over humor in de reclame zijn stapels rapporten verschenen. We weten heel wat over het effect van ‘leuk’ op de geloofwaardigheid van het merk en over de herinneringswaarde van een grappige commercial. Maar als het om de beoordeling van de inhoud gaat, hullen de meeste onderzoekers zich in stilzwijgen. Toch is het alleszins de moeite waard om uit te zoeken welke elementen een reclame-uiting grappig maken. Zo blijkt dat een leuke commercial een hoge graad van onvoorspelbaarheid moet hebben. Het verrassingseffect wordt verhoogd door het moment van de clou, à la Centraal Beheer, zoveel mogelijk uit te stellen. Daarbij is het echter wel oppassen geblazen. Want als een commercial in het begin niet aanspreekt, is de kans groot dat de tv-kijker wegzapt. Daarom is het verstandig in die eerste seconden al te laten doorschemeren dat de kijker iets leuks te wachten staat. Hoe? Dat moeten de creatieven maar verzinnen.
Bron: Journal of Consumer Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid