Overslaan en naar de inhoud gaan

Het geheim van leuke reclame

Leuke reclame werkt, maar wat maakt tv-reclame leuk? Het moet verrassend zijn en de clou mag niet te snel weggegeven worden. Maar teveel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over humor in de reclame zijn stapels rapporten verschenen. We weten heel wat over het effect van ‘leuk’ op de geloofwaardigheid van het merk en over de herinneringswaarde van een grappige commercial. Maar als het om de beoordeling van de inhoud gaat, hullen de meeste onderzoekers zich in stilzwijgen. Toch is het alleszins de moeite waard om uit te zoeken welke elementen een reclame-uiting grappig maken. Zo blijkt dat een leuke commercial een hoge graad van onvoorspelbaarheid moet hebben. Het verrassingseffect wordt verhoogd door het moment van de clou, à la Centraal Beheer, zoveel mogelijk uit te stellen. Daarbij is het echter wel oppassen geblazen. Want als een commercial in het begin niet aanspreekt, is de kans groot dat de tv-kijker wegzapt. Daarom is het verstandig in die eerste seconden al te laten doorschemeren dat de kijker iets leuks te wachten staat. Hoe? Dat moeten de creatieven maar verzinnen.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Consumer Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in